عید قربان کی و چگونه جشن گرفته می‌شود

گزارشی از ایندیپندنت انگلیسی درباره جزئیات عید قربان در میان مسلمانان

NARINDER NANU / AFP نماز عید قربان در هند ۲۰۱۹

عید قربان، دومین عید مهم دنیای اسلام، از یکشنبه آغاز شده است.

اولین عید مهم، عید فطر است که امسال در ماه ژوئن با رویت هلال ماه، به مناسبت پایان یافتن ماه مقدس رمضان جشن گرفته شد.

سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا به ایندپندنت گفت: «عید قربان یکی از دو عید برتر در طول سال، یا ایام شادمانی و جشن گرفتن مسلمانان سراسر جهان است. این عید مصادف با پایان مناسک حج است که میلیون‌ها انسان هر ساله در آن شرکت می کنند».

همان‌طور که از نام این عید پیداست، بزرگداشت آمادگی حضرت ابراهیم است که حاضر شد فرزند خود را قربانی خدا کند و سرسپردگی خود به او را به نمایش گذارد.

تمام چیزهایی را که لازم است درباره عید قربان بدانید، در ادامه خواهید دید:

اهمیت آن در چیست؟

در طول عید قربان، مسمانان از خودگذشتگی حضرت ابراهیم را به خود یادآور می‌شوند که حاضر شد فرزندش اسماعیل را به خاطر فرمان الله قربانی کند. ابراهیم که با نام آبراهام نیز شناخته می‌شود، شخصیتی برجسته در آیین‌های اسلام، مسیحیت و یهودیت است.

شبکه ادیان متحد می‌گوید: «نسخه‌های مختلف داستان ابراهیم در کتب قرآن، انجیل و تورات آمده است که نشان از میراث مشترک یهودیت، مسیحیت و اسلام دارد».

طبق روایت قرآن، کتاب مقدس اسلام، درست زمانی که ابراهیم قصد قربانی کردن اسماعیل را داشت، خدا بره‌ای برای او فرستاد تا به جای فرزندش قربانی کند.

یکی از خیریه‌های مستقر در بریتانیا به نام «یاری‌ مسلمان» (Muslim Aid) اظهار داشت: «این دستور خدا، آزمایشی برای حضرت ابراهیم بود که آمادگی و تعهد او به پیروی از دستور خدا بدون هر گونه سوال و بهانه‌ای، آزموده شود. به همین خاطر است که این جشن، عید قربانی کردن است».

تفاوت میان عید فطر و عید قربان چیست؟

عید قربان و عید فطر دو جشن بزرگ در آیین اسلام هستند. عید فطر که امسال از دوشنبه ۳ ژوئن تا سه‌شنبه ۴ ژوئن در کشورهایی نظیر عربستان سعودی، و از سه‌شنبه ۴ ژوئن تا چهارشنبه ۵ ژوئن در کشورهایی نظیر پاکستان جشن گرفته شد، در زبان عربی به معنای «جشن شکستن روزه» است. این عید، نشانه پایان یافتن ماه رمضان، ماه مقدس اسلام است که مسلمانان در طول آن برای ۲۹ یا سی روز، در طول ساعات روز، روزه می‌گیرند.

عید قربان مصادف است با ایام حج، ایام زیارت سالانه مسلمانان در مکه در عربستان سعودی. 

چه زمانی است؟

عید قربان امسال از بعدازظهر یکشنبه ۱۱ اوت آغاز شده است و در بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۵ اوت پایان خواهد یافت.

زمان این عید چگونه مشخص می‌شود؟

تقویم دنیای اسلام، تقویم قمری، و به معنای آن است که اتفاقات و جشن‌های سال بنابه موقعیت هلال ماه جابه‌جا می‌شوند. عید قربان در روز دهم آخرین ماه تقویم اسلامی، یعنی ماه ذی‌حجه جشن گرفته می‌شود. ماه ذی‌حجه آخرین ماه سال قمری و مقدس‌ترین ماه اسلام است که در آن مسلمانان برای زیارت کعبه به مکه سفر می‌کنند.

تمام مسلمانان بالغ و سالم باید حداقل یک بار در طول عمر خود برای حج به مکه سفر کنند.

این عید چگونه جشن گرفته می‌شود؟

از آنجا که عید قربان، جشن بزرگداشت ازخودگذشتگی حضرت ابراهیم است،  مسلمانان در این روز معمولا به قربانی کردن حیوانات دست می‌برند. حیوانات قربانی شده، که معمولا بز، گوسفند، گاو یا شتر هستند، به سه بخش تقسیم می‌شوند.

یک سازمان بین‌للملی یاری‌رسانی با نام کمک‌رسانی اسلامی (Islamic Relief) در این باره اظهار داشت: ‌«حداقل ثلث گوشت قربانی باید به افراد فقیر و درمانده داده شود. سنت است که مسلمان یک ثلث دیگر گوشت قربانی را برای خانواده خود نگه می‌دارند، و ثلث آخر را در بین همسایه‌های خود پخش می‌کنند».

در صبح عید قربان و پیش از نماز ظهر، عبادتی ویژه که نماز عید نام دارد، به مناسبت بزرگداشت عید قربان اقامه می‌شود.

سنت است که مسلمانان برای جشن گرفتن عید قربان، لباس‌های فاخر به تن کرده و به یکدیگر هدیه دهند. «عیدی»، که در عربی به معنای هدیه‌ای از جانب خویشاوندان به کودکان فامیل است، در عید قربان و عید فطر بین مسلمانان رد و بدل می‌شود. 

در عید قربان چه غذاهایی خورده می‌شود؟

گرچه عید فطر به «عید شیرین» مشهور است، در مقابل، عید قربان عنوان «عید نمکین» دارد. از همین رو، اکثر غذاهای تهیه شده در این روز شور هستند و معمولا از گوشت حیوانات قربانی شده در آن روز برای پخت غذا استفاده می‌شود.

«معمول» که یک شیرینی عربی است نیز در طول این عید صرف می‌شود. این شیرینی همچنین بساط ثابت سفره افطاری شب‌های رمضان نیز است. معمول از موادی شامل خرما و دانه گردو و بادام درست می‌شود و معمولا به شکل یک قلقلی یا بیسکویت آماده می‌شود.

چگونه باید عید را به یک نفر تبریک گفت؟

عبارتی که بیش از همه برای تبریک عید فطر و عید قربان استفاده می‌شود، عبارت «عید مبارک» است که در عربی به معنای «جشن، فرخنده و پر برکت باد» است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life

© The Independent

بیشتر از جهان