ابراز اطمینان نماینده اتحادیه اروپا از حصول توافق در مذاکرات وین

انریکه مورا: کاملا مطمئن هستم که یک توافق نهایی در کار خواهد بود، ما در مسیر درست هستیم

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- JOE KLAMAR / AFP

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت «کاملا مطمئن» است که توافقی در این ارتباط حاصل خواهد شد.

همچنان که کارگروه‌های مربوطه برای تعیین نحوه بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود ادامه دارد، ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز بار دیگر در چارچوب کمیسیون مشترک برای بررسی گزارش گروه‌ها تشکیل جلسه دادند.

به دنبال مخالفت تهران با گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن که بهار ۱۳۹۷ با هدف رسیدن به یک توافق بهتر از برجام خارج شد، ایالات متحده در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور دارد و نمایندگان آن در یک هتل دیگر، خارج از محل برگزاری مذاکرات، مستقر هستند.

انریکه مورا، که به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها واسطه مذاکرات ایران و آمریکا است، پس از پایان دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام با خبرنگاران حاضر در مقابل گراند هتل شهر وین، محل برگزاری مذاکرات، گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت «من کاملا مطمئن هستم که یک توافق نهایی در کار خواهد بود ... فکر می‌کنم ما در مسیر درست هستیم و به توافق دست خواهیم یافت.»

همزمان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده مسکو در مذاکرات، نیز در توییتر نوشت که شرکت‌کنندگان این حس را داشتند که «پیشرفت خوبی» در آخرین دور مذاکرات حاصل شده و توافق در دسترس است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که هفته آینده، آخرین دور این مذاکرات باشد.

انریکه مورا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره این اظهارنظر نماینده روسیه که آیا توافق هفته آینده حاصل خواهد شد، گفت: «نمی‌توانم ریسک چنین پیش‌بینی‌ای را بکنم. آنچه می‌توانم گفتنش را ریسک کنم، این است که یک توافق در کار خواهد بود، بله، مطمئنم.»

عباس عراقچی نیز امروز و پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: «در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع‌‌بندی برسیم.»

در همین حال دیپلمات‌های ارشد تروئیکای اروپا – بریتانیا، فرانسه و آلمان – روز چهارشنبه با اشاره به این که توافق موقت کنونی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی منقضی خواهد شد، از ایران خواستند «مسیری رو به جلو» را جهت ادامه نظارت‌های آژانس فراهم کند. به دنبال خروج آمریکا از برجام، ایران به تدریج از تعهدات خود فاصله گرفت و در آخرین گام اعلام کرد به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، که امکان بازرسی‌های سرزده آژانس از مراکز هسته‌ای را فراهم می‌کند، پایان می‌دهد؛ تصمیمی که مذاکرات وین را پیچیده‌تر کرد. در پی اعلام این تصمیم، مدیرکل آژانس اوایل اسفند برای ادامه این بازرسی‌ها به تهران سفر کرد، در پایان سفر از یک توافق سه ماهه با تهران خبر داد و با نزدیک شدن تاریخ سررسید آن، در تلاش است تا وقتی توافقی در وین حاصل نشده، آن توافق موقت را تمدید کند.

ایران و شش قدرت جهانی، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تابستان ۲۰۱۵ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای برچیدن تحریم‌های مرتبط با آن برنامه به توافق رسیدند؛ توافقی که دولت قبلی آمریکا سه سال بعد از آن خارج شد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، که در زمان حصول توافق معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده بود، واشنگتن برای بازگشت به توافق ابراز تمایل کرد و مذاکرات با محور «پیروی در برابر پیروی» از سوی دو طرف آغاز شد.