نانسی پلوسی خواستار آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شد

«منافع ملی ایالات متحده اقتضا می‌کند که از امنیت اسرائیل حمایت کند»

خانم پلوسی اسرائیل را «دوست و متحد» آمریکا خواند -  WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواهان آتش‌بس در مناقشه جاری میان اسرائیل و فلسطینیان شد.

به گزارش رویترز، نانسی پلوسی روز سه‌شنبه با درخواست آتش‌بس در مناقشه غزه، فشار را بر دولت جو بایدن افزاش داد تا با قاطعیت بیشتر به پایان درگیری مرگبار میان اسرائیل و حماس کمک کند.

بنابراین گزارش، خانم پلوسی اسرائیل را «دوست و متحد» آمریکا خواند و گفت که منافع ملی ایالات متحده اقتضا می‌کند که از امنیت اسرائیل حمایت کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «حماس از وضعیت بحرانی استفاده کرد تا اعمال خصمانه علیه اسرائیل را شروع کند، بیش از سه هزار راکت پرتاب کرد، و مثل همیشه، اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.»

او افزود: «حالا بیش از دو هفته درگیری، بیش از پیش روشن است که آتش‌بس لازم است. هر دو طرف باید به طور جدی بکوشند به خشونت پایان دهند و به حقوق مردم اسرائیل و فلسطینی احترام بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، وزیر دفاع ایالات‌متحده روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود، از تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها بین نیروهای ارتش اسرائیل و گروه اسلامگرای حماس در غزه، حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، گفته است که لوید آستین در این گفت‌وگو ضمن تاکید دوباره بر حمایت خدشه‌ناپذیر آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود و محافظت از شهروندانش، از کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه اسرائیلی و فلسطینی در درگیری‌های چند روز گذشته، ابراز تاسف کرده است.

به گفته جان کربی، وزیر دفاع ایالات متحده از کاهش تنش‌ها و بازگرداندن آرامش به منطقه حمایت کرده است.

آمریکا برای سومین بار در یک هفته مانع صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره درگیری اسرائیل و فلسطینیان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل، چین، تونس و نروژ بیانیه‌ای در این زمینه تهیه کرده‌ بودند با عنوان «توقف خشونت و احترام به قانون انساندوستانه بین‌المللی، از جمله محافظت از غیرنظامیان و به‌خصوص کودکان.»

این بیانیه قرار بود روز دوشنبه از سوی پانزده عضو شورای امنیت تصویب شود، اما ایالات متحده گفت که نمی‌تواند از چنین اظهاراتی حمایت کند.

شواری امنیت روز یکشنبه پس از آن که آمریکا – متحد اصلی اسرائیل – جلسه برنامه‌ریزی شده برای روز جمعه را به تعویق انداخت، تشکیل جلسه داد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز دوشنبه در نشستی خبری از رویکرد دولت جو بایدن به درگیری اخیر دفاع کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کاخ سفید از سوی برخی از اعضای حزب دموکرات زیر فشار است تا خواهان آتش‌بس شود. روز دوشنبه گروهی از سناتورهای دموکرات خواستار آتش‌بس «برای جلوگیری از مرگ بیشتر و تشدید فراتر خشونت» شدند.

خانم ساکی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا هنوز خواهان آتش‌بس نشده، گفت که فعالیت دیپلماتیک پشت پرده در جریان است.

او گفت: «ما می‌خواهیم بتوانیم به پایان گرفتن خشونت کمک کنیم و از تشدید بحران بکاهیم. روش کار ما از طریق دیپلماسی بی‌سروصدا و فشرده است، و تصورمان این است که از این راه می‌توانیم به موثرترین شکل عمل کنیم.»