قتل بابک خرمدین؛ روایت پسرکشی یک قاتل شکرگزار

پدر و مادری که خود را «قاتل» معرفی کرده‌اند، می‌گویند پشیمان نیستند

صبح دوشنبه، با اعلام سرپرست دادسرای جنایی تهران مشخص شد خبرهای مربوط به قتل کارگردان سینمای ایران واقعیت دارد.

قاضی محمد شهریاری تایید کرد که «تکه‌هایی از یک جسد مثله شده که در فاز سه شهرک اکباتان پیدا شد» متعلق به بابک خرمدین، کارگردان جوان است.

۲۶ اردیبهشت، مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و کلانتری ۱۳۵ آزادی از پیدا شدن بقایای انسانی در داخل سطل زباله در شهرک اکباتان مطلع شدند. هویت مقتول، بابک خرمدین اعلام شد که همراه با والدین خود در نزدیکی همان محل زندگی می‌کرد. والدینی که بنا بر اعلام دادسرای جنایی تهران، پس از مواجهه با پلیس، به این قتل اعتراف و دستگیر شدند.

طبق گزارش پلیس از اعترافات پدر بابک خرمدین، اختلافات خانوادگی باعث شد او و مادر مقتول برای کشتن فرزندشان توافق کنند. مادر در غذای او داروی خواب‌آور ریخته و پدر او را کشته، اندامش را مثله کرده و سپس به همراهی یکدیگر بقایای جسد را در سه منطقه تهران در سطل زباله رها کردند. بافتن بقایای رهاشده در چمدان در نزدیکی محل سکونت آن‌ها باعث دستگیری‌شان شد. پلیس درباره یافته شدن سایر اندام مثله شده آقای خرمدین اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدری که خود را «قاتل» معرفی کرده است در بازجویی اولیه شرح ماجرا را این‌گونه بیان کرد:  «پسرم مجرد بود او ما را آزار و اذیت می‌کرد جانمان به لب رسیده بود هر روز از دستش در امان نبودیم ناسزا می‌گفت و هر کاری دلش می‌خواست انجام می‌داد من و مادرش تصمیم گرفتیم از شر او رها شویم تا بیش از این آبرویمان نرفته است ابتدا قرص خوراندیم وقتی بی‌هوش شد با چاقو او را کشتم و جسدش را داخل حمام بردم بعد برای اینکه بتوانم از خانه خارج کنم جسدش را تکه‌تکه کردم داخل چمدانی گذاشتم و با همدستی همسرم جنازه را از خانه بیرون بردم و داخل سطل آشغال انداختم.»

ویدئوی منتشرشده از دوربین مداربسته ساختمان محل سکونت آن‌ها نشان می‌دهد که در نزدیکی نیمه‌شب ۲۵ اردیبهشت، زوج سالمند همراه با کیسه‌های پلاستیکی و چمدانی که محتوی بقایای مثله شده فرزندشان است سوار آسانسور شدند.

جزئیات منتشرشده پس‌ازاین دستگیری از علت و نحوه قتل و سپس مثله کردن و تلاش برای امحا بقایا توسط والدین کهن‌سال مقتول باعث واکنش‌های فراوانی نزد افکار عمومی شد.

تنها چند روز به اولین سالگرد قتل رومینا اشرفی، دختر نوجوان، به دست پدرش مانده است. این نزدیکی زمانی و یادآوری موارد مشابه فرزند کشی، کاربران شبکه‌های اجتماعی و حقوق‌دانان را دوباره در برابر این سؤال قرار می‌دهد که آیا ممکن است سهل گیری قانونی در برابر فرزند کشی پدران، دلیلی جانبی برای وقوع این جرائم در ایران باشد؟ برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با مقایسه مجازات قتل (پدر) و معاونت قتل (مادر) بیان کردند که به علت ولی دم بودم پدر، ممکن است مجازات قاتل از معاون قتل کمتر باشد.

سوی دیگر ماجرا بیان قاتل از شیوه زندگی متفاوت مقتول بود. پدر، با گفتن اینکه «پسرم مجرد بود» او را به داشتن روابط جنسی متعدد متهم کرده است و بنا بر اظهاراتش نه‌تنها از این قتل پشیمان نیست بلکه بنا بر روایات مطرح‌شده از جلسه بازجویی، بارها در جریان بازجویی «در دادسرای امور جنایی تهران از انجام این عمل شکرگزاری کرد.»

 اکبر، پدر ۸۱ ساله و ایران، مادر هفتادساله این کارگردان که دوستان و آشنایان بابک خرم‌دین آن‌ها را در مراسم قدردانی و اهدا جوایز پسرشان دیده بودند و او عنوان کرده بود که «دل‌تنگی برای والدین» از دلایل بازگشت به وطن بوده است، بدون اظهار پشیمانی از قتل او، گفتند «آزار و اذیت‌های مداوم پسرشان، نپذیرفتن ترک منزل مشترک و شیوه متفاوت زندگی» باعث شد دست به این کار بزنند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، پدر و مادر بابک خرمدین به دستور بازپرس محمدجواد شفیعی از شعبه ۵ دادسرای امور جنایی تهران برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران قرارگرفته‌اند. تحقیقات دراین‌باره ادامه دارد. گزارش پزشک قانونی اعلام ‌نشده و ادعاهای مطرح ‌شده توسط بازداشت‌شدگان نیز هنوز به تائید کارگاهان جنایی نرسیده است.