سازمان ملل: حامی حقوق انسانی همه دگرباشان جنسی هستیم

هفدهم ماه مه روز بین‌المللی مقابله با همجنسگراهراسی، تراجنسی‌هراسی و دوجنسگراهراسی است

«دگرباشان جنسی از جمله کسانی هستند که در معرض طرد، تبعیض و خشونت قرار می‌گیرند» - JACK TAYLOR / AFP

دوشنبه این هفته، هفدهم ماه می، روز بین‌المللی مقابله با همجنسگراهراسی، تراجنسی‌هراسی و دوجنسگراهراسی است.

میشل باچله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به همین مناسبت در بیانیه‌ای گفت که همه‌گیری کرونا نشان داد که دگرباشان جنسی (+LGBTQ) از جمله کسانی هستند که در معرض طرد، تبعیض و خشونت قرار می‌گیرند.

او در این بیانیه گفت که به‌ویژه  دگرباشان جنسی جوان «با طرد از سوی خانواده، زورگویی آنلاین و غیرآنلاین، بی‌خانمانی، و محدودیت دسترسی به اطلاعات مواجه‌اند که همه‌گیری آن را تشدید هم کرده‌است.» در این بیانیه از «تلاش‌های اخیر برای طرد و به حاشیه راندن افراد تراجنسی» ابراز نگرانی شده است.

به گزارش سازمان مردم‌نهاد «گلوبال فیلنتروپی گروپ»، حتی پیش از همه‌گیری کرونا، دگرباشان جنسی بیش از سایر گروه‌ها در خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی و مرگ ناشی از آن بودند. به‌رغم قابل پیشگیری بودن آن بیماری، سالانه هنوز حدود ۶۹۰ هزار نفر از بیماری‌های مربوط به ایدز می‌میرند.

بنا بر این گزارش، موارد جدید انتقال ابتلای اچ‌آی‌وی در میان گروه‌های به حاشیه رانده شده، از جمله جامعه دگرباشان جنسی، بیشتر است. همه‌گیری کرونا هم در مقابله با شیوع اچ‌آی‌وی اختلال زیادی ایجاد کرد و میزان آزمایش‌های اچ‌آی‌وی در سال ۲۰۲۰ چهل درصد کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه میشل باچله آمده است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنان از حقوق دگرباشانی جنسی دفاع خواهد کرد و در همکاری با دولت‌ها، جامعه مدنی، نهادهای حقوق بشری ملی، بخش خصوصی و خانواده سازمان ملل، گام‌های محکمی به سوی جرم‌زدایی و مقابله با قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه دگرباشان جنسی برخواهد داشت.

«کارزار "آزاد و برابر" سازمان ملل، در مشارکت با نماینده دبیرکل در امور جوانان، از همه می‌خواهد دنیایی به وجود آورند که همه جوانان را فراگیرد، به حقوق اساسی آن‌ها احترام بگذارد، و برای هویت حقیقی آن‌ها، فارغ از گرایش جنسی‌، امن باشد.»

خانم باچله در این بیانیه به جوانان دگرباش جهان گفت: «شما تنها نیستید. شما ارزشمندید...سازمان ملل همچنان در کنار شما ایستاده است و در حفاظت از حقوق و کرامت شما خواهد کوشید.»