جنوب ترکیه، آرامگاه زباله‌های پلاستیک بریتانیا

بسته‌های آزمایش‌ کرونا هم در میان زباله‌های استان آدانا پیدا شده است

زباله های بریتانیا در جنوب ترکیه سوزانده یا دفن می‌شوند - ERIC PIERMONT / AFP

بنا به تحقیقات سازمان طرفدار محیط زیست «صلح سبز» (Green Peace)، زباله‌های پلاستیکی بریتانیا به مناطقی در جنوب ترکیه منتقل، و در آنجا دفن یا سوزانده می‌شود.

صلح سبز می‌گوید تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که زباله‌های پلاستیک، غیرقانونی در کنار جاده‌ها و مزارع انداخته شده یا در ده آب‌راه به جریان آب سپرده شده است. 

صلح سبز می‌گوید زباله‌های پلاستیکی بریتانیا را که توسط سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های عمده بریتانیا بسته‌بندی شده‌اند، در تمام آن مراکز ردیابی کرده است. 

این سازمان ضمن تقبیح بریتانیا برای نحوه خالی کردن زباله‌هایش در کشورهای دیگر، از دولت بوریس جانسون خواسته است تا «کنترل» این معضل را در دست گیرد. 

بسته‌های آزمایش‌های کووید نیز در میان بسته‌های زباله‌های پلاستیکی بریتانیا به استان «آدانا»ی ترکیه فرستاده شده است که نشان می‌دهد این محموله  ظرف کمتر از یک سال پیش به آن کشور منتقل شده است.

نینا شِرَنک، فعال ارشد مبارزه با پلاستیک در صلح سبز، می‌گوید: «وحشتناک است که زباله‌های پلاستیک سوپرمارکت‌ها  سه هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر در کنار جاده‌های ترکیه انبار می‌شود. ما باید انداختن زباله‌های پلاستیک‌مان را در دیگر کشورها متوقف کنیم. در قلب این مشکل، تولید بیش از حد پلاستیک نهفته است. مصرف سرانه پلاستیک در بریتانیا پس از آمریکا در دومین رده در جدول جهان قرار دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلح سبز از دولت خواسته است تا صدور زباله پلاستیک را ممنوع کند و تا سال ۲۰۲۵، مقدار پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را کاهش دهد. 

خانم شرنک می‌گوید: «این اقدام نه تنها موجب توقف صدور زباله‌های بریتانیا می‌شود، بلکه به معنای کاهش ورود پلاستیک به کوره‌ها و مراکز دفن زباله است.»

نیهان تمیز عطاس، مسئول یکی از برنامه‌های صلح سبز مدیترانه، می‌گوید ترکیه زیر بار روزانه ۲۴۱ کامیون مملو از زباله پلاستیکی اروپا، سخت تحت فشار قرار گرفته است.

خانم عطاس که در ترکیه مستقر است، می‌افزاید: «چنان که شواهد نشان می‌دهد، ورود زباله‌های پلاستیک اروپا به ترکیه یک خطر محیط زیستی است، نه یک فرصت اقتصادی.»

او در ادامه می‌گوید: «واردات کنترل نشده زباله پلاستیکی تنها به گسترش مشکلات جاری در نظام بازیافت زباله در ترکیه منجر می‌شود. تا جایی که از داده‌های موجود و تحقیقات محلی می‌بینیم، ما همچنان بزرگترین زباله‌دان پلاستیک در اروپا هستیم.» 

یکی از سخنگویان وزارت محیط زیست، غذا  و امور روستایی بریتانیا، گفت: «ما به این نکته آگاهیم که بریتانیا باید بیشتر مسئولیت زباله‌های خود را در داخل کشور برعهده گیرد. به همین دلیل ما به ممنوعیت صدور پلاستیک به کشورهای غیر عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه متعهدیم و نیز با وضع مقررات سختگیرانه‌تر، با صدور غیرقانونی زباله به کشورهایی مانند ترکیه مبارزه می‌کنیم.»

او افزود: «بریتانیا درصدر مبارزه با آلودگی پلاستیک قرار دارد و پیشنهادهای ما برای افزایش مسئولیت تولیدکنندگان بسته بندی‌های پلاستیکی، وضع مالیات بر آن‌ها و ردیابی الکترونیکی اجباری، روند بازیافت را تسریع می‌کند و از میزان زباله و جریانات تبهکارانه می‌کاهد.»   

© The Independent

بیشتر از جهان