واکنش ایلان ماسک به افت قیمت بیت‌کوین

تسلا در ماه فوریه به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰  میلیون دلار، بیت‌کوین خریداری کرد

ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیس‌اکس - PETER PARKS / AFP

ایلان ماسک پس از آنکه با مطالب منتشرشده‌اش باعث کاهش قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها شد حالا برای «پایان دادن به حدس و گمان‌ها» پیامی در توییتر منتشر کرده است.

مدیرعامل تسلا پیامی در توییتر منتشر کرده بود که تعبیر برخی از آن پیام‌ها این بود که این شرکت دارایی عظیم بیت‌کوین خود را فروخته است.

او در پاسخ به کسی که گفته بود مطالب منتشرشده‌اش اثر زیادی بر قیمت بیت‌کوین داشته، نوشت: «برای پایان دادن به حدس و گمان‌ها بگویم که تسلا اصلا بیت‌کوین نفروخته است.»

این حدس و گمان‌ها وقتی ایجاد شد که آقای ماسک در پاسخ به مطلبی درباره دارایی‌های تسلا یک توییت رمزی تک‌کلمه‌ای منتشر کرد.

حساب کاربری کریپتووِیل نوشته بود: «حال بیت‌کوین‌بازان در سه ماهه دوم سال وقتی که بفهمند تسلا باقی دارایی بیت‌کوینش را هم فروخته تماشایی است. با این‌همه تنفری که متوجه ایلان ماسک می‌شود من که سرزنشش نمی‌کنم... .»

آقای ماسک در جواب این مطلب فقط نوشت: «البته.» بسیاری این حرف را تاییدی بر بخش اول آن مطلب یا دست‌کم نشانه‌ صحت آن تلقی کردند و گمان بردند تسلا واقعا بیت‌کوین‌هایش را فروخته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع باعث شد قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها که طی هفته گذشته روند کاهشی داشت بیش از پیش سقوط کند. در ۲۴ ساعت گذشته قیمت بیت‌کوین ۸.۷ درصد کاهش یافته است و در همین مدت بازار این رمزارز در مجموع ۹ درصد افت کرده است.

تسلا در ماه فوریه به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰  میلیون دلار بیت‌کوین خرید، که البته ارزش این بیت‌کوین‌ها با نوسانات بازار متغیر بوده است. درآمد این شرکت پیش از سهامش گاهی از درآمد حاصل از فروش خودروهایش بیشتر می‌شود.

بدین ترتیب تسلا سهم عظیمی از بیت‌کوین‌های موجود را از آن خود کرده است. به علاوه، مشهورترین شرکت در زمینه رمزارز است و هنگامی که خبر خریدن بیت‌کوین‌ها را اعلام کرد قیمت این رمزارز افزایش یافت.

حدس و گمان‌های جدید پس از آن مطرح شده که آقای ماسک در ملأ عام بیت‌کوین را کوچک شمرد و اعلام کرد تسلا دیگر بابت خودروهایش بیت‌کوین قبول نمی‌کند. او گفت این تصمیم را در راستای نگرانی‌ از اثرات اقلیمی رمزارزها گرفته است و با این حرف باعث کاهش قیمت آن شد.

اما هم‌زمان با اعلام این خبر تعهد کرده بود که تسلا دارایی‌های فعلی بیت‌کوینی‌اش را نگه خواهد داشت.

در بیانیه‌ای که از حساب توییتر ایلان ماسک منتشر شد، آمده: «تسلا  فروش بیت‌کوینی خودرو را متوقف کرده است. ما نگران افزایش روز‌افزون مصرف سوخت فسیلی مخصوصا زغال‌سنگ برای استخراج و معامله بیت‌کوین هستیم. زغال‌سنگ بیشتر از هر سوخت فسیلی دیگری هوا را آلوده می‌کند.»

او افزود: «رمزارز از بسیاری جهات چیز خوبی است و معتقدیم آینده درخشانی خواهد داشت، اما این نباید به قیمت نابودی محیط زیست باشد.»

ماسک گفت: «تسلا اصلا بیت‌کوین نخواهد فروخت و قصد داریم وقتی دوباره به معامله این رمزارز بپردازیم که با مصرف انواع پایدارتر انرژی استخراج شود. هم‌چنین به دنبال استفاده از سایر رمزارزهایی هستیم که مصرف انرِژی و میزان تراکنش آنها کمتر از یک درصد بیت‌کوین است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی