نابرابری دانش‌آموزی: اضافه وزن در تهران، لاغری در سیستان و بلوچستان

معاون وزارت آموزش و پرورش:‌تنها ۳۰ درصد دانش‌آموزان ایرانی در رده وزن طبیعی قرار دارند

بیشترین دانش‌آموزان لاغر در استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، و کرمان زندگی می‌کنند - عکس از ایرنا

بر اساس آماری که نتیجه ۲۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۷ بار سنجش BMI به تفکیک استان‌ها و مدارس کشور است و نشان می‌دهد کودکان مناطق محروم در معرض سوء تغذیه قرار دارند،  بیشترین دانش‌آموزان بسیار لاغر، ساکن استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، و کرمان هستند.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران، می‌گوید بر اساس اطلاعات به دست آمده، «۳.۰۱ درصد افزایش دانش‌آموزان در گروه وزن طبیعی داشتیم.» همچنین، تعداد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر از ۶ درصد به ۵.۰۶ درصد کاهش، و شمار دانش‌آموزان دارای وزن طبیعی از ۶۳.۰۹ درصد به ۶۶ درصد افزایش یافته است. 

 بر اساس نتایج کنترل وزن دانش‌آموزان، تهران در رتبه اول اضافه وزن کودکان قرار دارد. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش معتقد است که علت آن کم‌تحرکی و زندگی آپارتمان‌نشینی است، و امیدوار است با اجرای طرح ملی سواد حرکتی از سال آینده، روند افزایش وزن دانش‌آموزان متوقف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج این بررسی حاکی از آن است که بیشترین دانش‌آموزان لاغر در استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، و کرمان زندگی می‌کنند و دانش‌آموزان استان‌های مازندران، گیلان و تهران، بیشترین وضعیت چاقی را در این سنجش به خود اختصاص داده‌اند.

طبق اظهارات این مقام مسئول آموزشی، بیشترین دانش‌آموزان برخوردار از وزن طبیعی ساکن استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، و چهارمحال و بختیاری هستند و استان‌های کرمان، مازندران، تهران، و بوشهر کمترین تعداد کودکان با وزن متناسب را دارند. 

بر اساس این گزارش، دختران ۸.۲۰ درصد وزن طبیعی‌تری نسبت به پسران دارند. با این حال، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هشدار می‌دهد که ممکن است این دختران در آینده توان فرزندآوری نداشته باشند.

بهمن ماه سال گذشته، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که حدود ۶ تا ۷ درصد از دانش‌آموزان دچار لاغری شدید هستند. به گفته او، تعداد این دانش‌آموزان در دختران نسبت به پسران بیشتر است و اکثریت آن‌ها در مناطق محروم قرار دارند. 
این مقام مسئول همچنین تاکید کرد که دانش‌آموزی که در سن رشد دچار لاغری شدید شود، سوءتغذیه هم دارد.

از هر پنج کودک در کشورهای در حال توسعه، یک نفر دچار سوء‌تغذیه است. این وضعیت، پیشرفت تحصیلی کودکان را با اثرات منفی بر خواب، سوخت و ساز بدن، فعالیت‌های ذهنی و تمرکز، مختل می‌‎کند.