امارات خواهان آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطین شد

با توجه به رابطه سیاسی با اسرائیل، امارات در تلاش است نقش مثبتی در حل مناقشه اخیر بازی کند

امارات متحده عربی خواستار توقف فوری خشونت‌ها و خصومت‌ها در غزه شد - HANNIBAL HANSCHKE / POOL / AFP

وزیر خارجه امارات متحده عربی روز جمعه با ابراز نگرانی کشورش از تشدید خشونت‌های اسرائیل و فلسطین خواستار آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوی دیپلماتیک شد و به خانواده‌های درگذشتگان تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری وام، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان با اشاره به وعده توافق‌نامه‌های ماه سپتامبر که امارات و بحرین به‌عنوان اولین کشورهای عربی با اسرائیل رابطه رسمی برقرار کردند، گفت: «امارات متحده عربی از افزایش خشونت در اسرائیل و فلسطین نگران است. ما به تمام قربانیان درگیری‌های اخیر تسلیت می‌گوییم، و خواستار توقف فوری خشونت‌ها و خصومت‌ها هستیم.»

او افزود: «امارات متحده عربی از همه طرف‌ها می‌خواهد تا گام‌های فوری در جهت برقراری آتش‌بس، آغاز گفتگوی سیاسی و اعمال حداکثر خویشتن‌داری بردارند.»

 وی با پشتیبانی کشورش از همه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها گفت که توافقنامه ابراهیم تأکید دارد که نسل‌های فعلی و آینده می‌خواهند در کنار همسایگان خود در صلح، عزت و سعادت زندگی کنند.

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت سال گذشته به‌عنوان اولین کشورهای عربی در یک ربع قرن اخیر، روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی و روابط رسمی خود با اسرائیل را برقرار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در راستای عادی‌سازی روابط، توافق‌نامه‌هایی به نام ابراهیم به امضا رسید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بانی آن بود. این توافقنامه طی مراسمی در کاخ سفید امضا شد.

طی روزهای اخیر و پس از افزایش سطح تنش‌ها و شلیک راکت از سوی غزه به سمت اسرائیل، این کشور نیز در پاسخ دست به حملات هوایی و زمینی زد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که طی چند روز گذشته شبهه نظامیان فلسطینی بیش از ۱۶۰۰ راکت از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند که این تعداد برابر با یک‌سوم کل راکت‌های شلیک شده در جنگ ۵۰ روزه سال ۲۰۱۴ است. اگرچه گنبد آهنین اسرائیل توانسته بخش بسیاری از این راکت‌ها را رهگیری و نابود کند، اما ۴۰۰ فروند از آنها در داخل خاک اسرائیل فرود آمده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود باسم عیسی و چند عضو ارشد دیگر حماس در حمله‌های هوایی اخیر ارتش آن کشور در نوار غزه کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان