نگرانی از احتمال ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری توسط حماس

جنبش جوانان فتح خواستار اتخاذ اقدامات جدی‌تری علیه اسرائیل است

درگیری میان شهروندان فلسطینی و ارتش اسرائیل در شهر نابلس در کرانه باختری. عكس از:  AFP

به دنبال افزایش انتقادات از موضع جنبش "فتح" و متهم  شدن آن به "سکوت در برابر تجاوز اسرائیل به قدس و نوار غزه"، درگیری میان جوانان فلسطینی و ارتش اسرائیل در کرانه باختری افزایش یافته است، در حالی‌که جنبش فتح خواستار استفاده از تمام گزینه‌های ممکن برای برپایی راهپیمایی‌های خشم علیه اسرائیل است.

جنبش فتح که در چارچوب تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان حزب حاکم بر فلسطین محسوب می‌شود، به "حفظ سکوت در برابر اسرائیل و عدم ابراز واکنش لازم و درگیری با ارتش اسرائيل و شهرک‌نشینان در شهرها و روستاهای کرانه باختری" مورد انتقاد و اتهام قرار گرفته است، در حالی که شماری از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین که ایندیپندنت عربی با آن‌ها در تماس شده است، ابراز نگرانی می‌کنند که "حماس ممکن است با استفاده از چالش‌های موجود در صدد ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری شود."

با این حال، جمعه گذشته، کرانه باختری شاهد بیش از ۲۵۰ مورد تنش و درگیری بین فلسطینیان و ارتش اسرائیل در نقاط تماس میان دو جانب بود و اغلب این درگیری‌ها به دعوت جنبش "فتح" صورت گرفت، زیرا نیروهای امنیتی فلسطین مانع رسیدن معترضان به نقاط درگیری نشدند و در نتیجه، ۱۱ فلسطیینی کشته و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

البته پس از جلسه دبیران مناطق با رهبری بسیج و سازماندهی در جنبش، فتح خواستار "برپایی راهپیمایی‌های خشم در تمام شهرها، روستاها و اردوگاه‌ها شده و ضمن تأکید بر لزوم ادامه حالت آماده‌باش، از فلسطینیان خواست در تمام نقاط تماس با اسرائیل و با استفاده از هر گزینه‌ای، مخالفت خود را با اقدامات اسرائیل نشان دهند." جنبش فتح بر ادامه مقاومت و مقابله در برابر ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان در تمام مناطق و خیابان‌های کرانه باختری تأکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای جنبش فتح در مورد درگیری‌های اخیر، آمده است که "نبرد اصلی با اشغال اسرائیل است و حفظ وحدت ملی، محور مقاومت با اسرائيل را تشکیل می‌دهد، بنابراین، کسانی‌که سعی دارند از درگیری‌های قدس و اشغال اسرائیل، بهره‌برداری‌های دیگری کنند، در واقع، مخالف وحدت مردم و منافع ملی هستند." البته هدف از ذکر این موضوع در بیانیه‌ای جنبش فتح، اشاره تلویحی به حمله به یکی از مراکز نیروهای انتظامی در شهر نابلس در کرانه باختری است، به ويژه این‌که امنیت ملی فلسطین ابراز نگرانی می‌کند که ممکن است حماس با سوءاستفاده از وضعیت آشفته کنونی، به جنبش فتح و رهبری آن آسیب برساند.

بر اساس اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، فرمانده سرویس امنیتی پیشگیرانه فلسطین نیز در نشست دبیران جنبش "فتح" اشتراک داشت تا اطلاعات لازم را در مورد چالش‌های امنیتی داخلی ارائه دهد و مسئولان فلسطینی را از محتوای بخش‌نامه‌ای که به اعضای جنبش حماس توزیع شده و از آن‌ها خواسته است‌ نمادهای فلسطینی را مورد اهانت قرار دهند، علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس شعار دهند و مراکز امنیتی را به آتش کشند، آگاهی دهد.

در همین حال، منابعی که در این نشست شرکت کرده بودند، به ایندیپندنت عربی اظهار داشتند که سرویس‌های امنیتی فلسطین هرگز اجازه سوءاستفاده از وضعیت فعلی برای برپایی تظاهرات و اقدامات دیگری که هدف از آن‌ها آسیب رساندان به تشکیلات خودگردان فلسطین باشد، را نخواهند داد.

موضع حماس

در مقابل، ایمن دراغمه، یکی از رهبران حماس، صدور بخش‌نامه‌ای یادشده از طریق جنبش را انکار کرده و افزود که لازم است قبل از وارد کردن اتهام، صحت چنین اقدامی به اثبات رسد. وی گفت که اعضا و هواداران جنبش حماس با افراد دیگری برای خاموش کردن آتش‌سوزی که روز جمعه گذشته در کلانتری رخ داده بود، وارد آن‌جا شده بودند.

قابل ذکر است که روز جمعه گذشته، یکی از پاسگاه‌های پلیس شهر عوریف در جنوب غربی نابلس به آتش کشیده شد و در نتیجه، یک تن از نیروهای انتظامی مجروح شده و خودروهای پلیس نیز در آتش سوختند.

پلیس فلسطین اظهار داشت که هدف از ایجاد این پاسگاه‌ها و مراکز امنیتی که با خون شهدا ساخته شده‌اند، حفظ امنیت شهروندان و دارایی‌های آن‌ها است، علی‌رغم این‌که این مراکز بارها توسط نیروهای اشغالگر هدف حمله قرار گرفته و منهدم شده‌اند. وی افزود که اکنون برخی از افراد می‌خواهند تنش‌های اخیر با اسرائیل را به درگیری‌های داخلی تبدیل کنند، اما نیروهای امنیتی همواره در کنار مردم خواهند بود و ضمن خویشتن‌داری و احترام به تمام شهروندان، مانع هرگونه اقدامی خواهند شد که هدف از آن ایجاد تنش و تشدید اختلافات داخلی باشد.

در همین‌حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پیگیری اوضاع امنیتی در سرزمین‌های فلسطین، "جلسه اضطراری" را دایر کرد که در آن محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین، رهبران سرویس‌های امنیتی و مقامات ارشد دولتی شرکت داشتند.

بهره‌برداری از درگیری با اسرائیل برای اهداف دیگر

از سوی دیگر، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش "فتح"، با اشاره به این‌که در نبرد کنونی با اسرائيل از تمام گزینه‌ها استفاده می‌شود، خواستار به کارگیری این جنگ برای تحقق منافع ملی و آرمان ملت فلسطین شد. وی خاطرنشان کرد که تمام مردم فلسطین با توجه به توانایی‌های که دارند نقش خود را در دفاع از قدس ایفا می‌کنند و البته ثابت قدم بودن فلسطینیان در بیت‌المقدس و کرانه باختری، می‌تواند بهترین نماد مقاومت باشد. جبرئيل رجوب با اشاره به اقدامات حماس، از جنبش فتح خواست که به هیچ طرفی اجازه ندهد که از وضعیت کنونی برای تحقق اهداف دیگری بهره‌برداری کند. وی اظهار داشت که جنبش فتح آماده است در توافق با جناح‌های فلسطینی، قوانین جدید تعامل با اسرائیل را تدوین کند و اصلاحات جدی را در ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین ایجاد کند، زیرا وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. جبرئیل رجوب خطاب به اعضای "فتح" گفت که "با احساس افتخار و سربلندی به راه خود ادامه دهید، زیرا جنش فتح تضمین اساسی برای تحقق آرمان فلسطین است." وی در ادامه خاطرنشان کرد که محمود العالول، معاون جنبش فتح، درگیری روز جمعه گذشته (۱۴ ماه مه) با ارتش اسرائیل را رهبری کرده است.

بیانیه جوانان فتح

اظهارات جبرئیل رجوب در پاسخ به بیانیه‌ای جنبش جوانان فتح بود که در آن خواستار اعلام بسیج عمومی و قیام علیه اسرائيل شده و در آن آمده است که "اظهارات رهبران جنبش فتح با مسئله عادلانه فلسطین و آرمان والای ملت فلسطین همخوانی ندارد." جنبش جوانان فتح از محمود عباس خواست "تمام توافق‌نامه‌های نادرست و ننگین با اسرائیل را لغو کند" و خاطرنشان کرد که "هیچ کشوری نمی‌تواند در سایه اشغال وحشیانه وجود داشته باشد."

در همین حال، بلال الشوبکی، رئیس بخش علوم سیاسی دانشگاه الخلیل، تشدید برخوردها در کرانه باختری را ناشی از "وجود طیف بزرگی در جنبش فتح می‌داند که از تصمیم‌گیری‌های رهبری جنبش رضایت ندارند."

با این حال، وی با اشاره به این احتمال که برخوردها و اظهارات اخیر، ممکن است برای حفظ پایگاه مردمی فتح باشد، گفت که گزارش‌های امنیتی ارائه شده به محمود عباس، او را وادار به اتخاذ اقدامات جدی نمی‌کند، زیرا برپایی هرگونه قیام مردمی در کرانه باختری، می‌تواند منجر به پایان یافتن حاکمیت و کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر کرانه باختری شود.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان