مزرعه‌های بیت‌کوین برق مورد نیاز خودشان را تأمین می‌کنند

سایت‌های خرید و فروش رمزارز، روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند

ایجاد نیروگاه‌های با استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک از جمله راهکارهای حل مشکل برق مزارع بیت کوین است- عکس از صداوسیما

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برق مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین گفت این امکان وجود دارد که مزرعه‌های استخراج رمزارزها، خودشان برق مورد نیازشان را تولید کنند و به شبکه ملی برق نیازی نداشته باشند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با صدا و سیما، با انتقاد از عدم ساماندهی مصرف برق مزارع استخراج بیت‌کوین توسط وزارت نیرو، ایجاد نیروگاه‌های جدید با خوراک سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک را از جمله راهکارهای حل مشکل برق این مزارع عنوان کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تأکید بر مدیریت رمزارزها در کشور، افزود بر اساس برآوردها، سایت‌های خرید و فروش رمزارز روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تراکنش دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است و بانک مرکزی باید در این باره ورود کند.

مزرعه‎‌های استخراج بیت‎‌کوین به‌عنوان یکی از مقصران قطعی برق در تهران معرفی شده‌‎اند. گفته می‌‎‌شود تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ واحد مسکونی متصل به شبکه در تهران است.

در مقابل کاوه مدنی، پژوهشگر دانشگاه ییل و معاون سابق سازمان حفاظت از محیط‌‎زیست ایران معتقد است: «احتمالاً در ایران سالانه چیزی بین ۳ تا ۶ هزار گیگاوات ساعت انرژی برق برای استخراج بیت‌کوین مصرف می‌‌شود.»

به گفته او، «این عدد به هیچ وجه ناچیز نیست و کمی کمتر از کل برق تولید شده از سوی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۹۷ است، اما برای درک میزان فشاری که به شبکه برق وارد می‌‌کند می‌‌توانیم آن را با کل فروش برق کشور در سال گذشته (۱۳۹۸) مقایسه کنیم. ایران سال گذشته ۲۷۲ هزار گیگاوات ساعت برق فروخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدنی «با مقایسه این اعداد درمی‌‌یابیم که بین یک تا حداکثر کمی بیشتر از ۲ درصد مصرف برق کشور به استخراج بیت‌کوین اختصاص داده می‌‌شود. توان مورد نیاز برای این میزان مصرف انرژی بین ۳۴۰ تا ۷۱۰ مگاوات است.»

در سال ۲۰۰۸ برای نخستین‌بار، شخص (یا اشخاصی) با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو»، بیت‌کوین را به‌عنوان نوعی «وجه رایج الکترونیکی میان افراد» اختراع کردند که به معنی آن است که هیچ نوع مقررات مرکزی بر آن حکم‌فرما نیست و عملکرد آن در گرو هیچ بانک، دولت یا نهادی قرار ندارد.

برای خرید بیت‌کوین سه راه وجود دارد: می‌توانید از راه‌های دیجیتالی آن را استخراج کنید؛ می‌توانید آن را بخرید؛ یا می‌توانید به‌عنوان وجه پرداختی یا هدیه آن را از شخص دیگری دریافت کنید.

برق و توانایی قابل ملاحظه کامپیوتری که برای استخراج بیت‌کوین لازم است، این گزینه را برای بسیاری از مردم که با رمزارز آشنا نیستند، غیرممکن می‌کند. آسان‌ترین راه دسترسی به بیت‌کوین، خرید آن از طریق بازار معاملات یا پرداخت وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز ویژه بیت‌کوین است.

بیشتر از اقتصاد