وزیر خارجه آمریکا نقش ایران در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها را رد نکرد

«در حال حاضر چیزی ندارم که بگویم آیا ایران دست دارد یا نه»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Olivier HOSLET / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه گفت مشخص نیست آیا ایران در درگیری کنونی فلسطینی‌ها و اسرائیل نقشی داشته باشد، اما وقتی فعالیت بدخواهانه‌ای در منطقه رخ دهد، ایران ممکن است در آن دخالت داشته باشد.

آنتونی بلیکن این مطلب را در نشست خبری مشترک با همتای استرالیایی خود در واشینگتن و در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از فلسطینی‌ها و اظهارات اخیر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی علیه اسرائیل بیان کرد.

وی گفت، «من در حال حاضر چیزی ندارم که بگویم آیا ایران دست دارد یا نه، اما می‌توان گفت هر جا فعالیت بدخواهانه‌ای در منطقه باشد، ایران شاید در آن دخالت داشته یا نداشته باشد، خواه حمایت از تروریسم باشد، خواه تلاش برای بی‌ثبات‌سازی دیگر کشورها.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اضافه کرد: «این تأکیدی است بر اهمیت آن که هر آنچه بتوانیم باید انجام دهیم تا ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. ایران با سلاح هسته‌ای یا دارای ظرفیت دستیابی به آن در یک مدت کوتاه، به معنای آن است که ایران حتی با مصونیت بیشتری، در زمینه دیگر اقداماتش، عمل کند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد که به همین دلیل، «مذاکرات در وین در جریان است و تلاش می‌کنیم ببینیم آیا می‌توانیم به‌طور مشترک از برجام پیروی کنیم یا خیر و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.»

آقای بلینکن در مورد تلاش‌های آمریکا جهت توقف درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت، ما در ارتباط عمیق با شرکای اسرائیلی و فلسطینی و همچنین شرکایمان در دیگر کشورهای منطقه برای یافتن راهی برای کاهش تنش هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان طرح موضوع اسرائیل و فلسطینی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت، ما از این موضوع و بحث درباره آن در شورای امنیت استقبال می‌کنیم.