شروع آتش‌بس سه روزه؛ دیده‌بان صلح افغانستان خواهان آتش‌بس دایمی شد

این بیم وجود دارد که گروه طالبان از این آتش‌بس برای تجدید قوا و آغاز حملات شدیدتر استفاده کنند.

اشرف غنی اعلام کرد که رئیس ارتش پاکستان به صراحت گفته است که اسلام‌آباد مخالف بازگشت امارت اسلامی طالبان است - ارگ 

امروز صدای هیچ تیراندازی و انفجاری در افغانستان به گوش نرسیده است و گروه طالبان و دولت افغانستان به مناسبت عید فطر آتش‌بس برقرار کرده‌اند.

این آتش‌بس سه روزه از ساعت ۱۲ شب گذشته (چهارشنبه) شروع شد و تا آخر روز سوم عید فطر ادامه دارد.

ابتدا ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اعلام آتش‌بس کرد که مورد تایید اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان قرار گرفت. آقای غنی اما تاکید کرد که راه رسیدن به صلح در کشور برقراری آتش‌بس دایم است.

امروز نیز (پنجشنبه) در روز عید اشرف غنی گفت که دولت افغانستان از طالبان تسلیمی نمی‌خواهد بلکه به دنبال یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران کنونی با طالبان است.

او گفت که اجماع دولت و مردم افغانستان بر این است که نیت گروه طالبان معلوم شود که آنها صلح و آبادی می‌خواهند یا جنگ و نابودی.

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «سوال مردم از طالبان این است که چرا ارغنداب سرسبز را ویران می‌کنید، چرا برق میلیون‌ها افغان را قطع می‌کنید و چرا پل‌ها را ویران می‌سازید؟ ما از طالبان تسلیمی نمی‌خواهیم؛ بلکه راه‌حل سیاسی برای حل بحران کشور می‌خواهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او برای چندمین بار تاکید کرد در صورتی که طالبان حاضر به توافق سیاسی شوند، او و همه‌ همکارانش حاضر هستند قدرت را از طریق انتخابات و اراده مردم انتقال دهند.

همزمان، سازمان دیده‌بان شفافیت افغانستان با صدور بیانیه‌ای آتش‌بس سه روزه را کافی ندانسته و خواهان آتش‌بس دایم در کشور شده است.

در این بیانیه آماده است: «دیده‌بان صلح افغانستان از تمام طرف‌ها می‌خواهد که به خشونت پایان داده، به صلح پایدار برسند، ارزش‌های دموکراتیک را حفظ کرده و آینده درخشانی را برای مردم و سرزمین زیبای ما رقم زنند. مردم افغانستان برای سال‌ها قربانی خشونت بوده‌اند و حالا زمان آن رسیده است که شبه‌نظامیان مسلح سلاح خود را بر زمین بگذارند و با روند صلح همراه شوند. نخستین گام مهم در این راه این است که آتش‌بس دایم برقرار شود.»

خشونت‌ها در هفته‌های گذشته در افغانستانن اوج گرفته است و در یک حمله خونین به مدرسه‌ای دخترانه در غرب کابل ۸۵ نفر کشته شدند. گروه طالبان پیش از آغاز آتش‌بس حملاتی را در وردک و بغلان انجام دادند و دو شهرستان را تصرف کردند.

این بیم وجود دارد که گروه طالبان از این آتش‌بس برای تجدید قوا و آغاز حملات شدیدتر استفاده کنند.

بیشتر از جهان