ازسرگیری صادرات گاز مایع طبیعی از قطر به امارات و احتمال بهبود روابط

اگر کشتی الغاریه به امارات برسد، اولین سفر یک کشتی حامل گاز از قطر به امارات در سه سال و نیم گذشته است

شهر صنعتی راس‌لفان، مرکز تولید گاز مایع طبیعی قطر- KARIM JAAFAR / AFP 

خبرگزاری رویترز می‌گوید داده‌های مربوط به حرکت کشتی‌ها نشان می‌دهد که یک تانکر حامل گاز مایع طبیعی در قطر بارگیری کرده و قرار است به مقصد امارات متحده عربی حرکت کند. این اولین اقدام در نوع خود از نیمه ۲۰۱۷ به این سو، و حاکی از بهبود روابط میان دو کشور است.

تانکرهای حامل گاز مایع طبیعی گاهی تغییر مسیر می‌دهند، اما داده‌‌های اطلاعاتی «ریفاینیتیو ایکان» شرکت نظارت بر تردد کشتی‌ها و شرکت اطلاعاتی و امنیتی کپلر، نشان می‌دهد که اگر کشتی فوق به امارات برسد، اولین سفر یک کشتی حامل گاز از قطر به امارات در بیش از سه سال و نیم اخیر است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر اوایل سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به دلیل نزدیکی آن کشور با ایران و «حمایت از تروریسم و گروه‌های اسلام‌گرای افراطی» قطع کردند. این چهار کشور، که رسانه‌ها از آنها با عنوان بلوک عربی یاد می‌کنند، اوایل ژانویه در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در العلا در عربستان برای ازسرگیری روابط با دوحه توافق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال و پس از آن که عربستان سعودی پایان مناقشه میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر را اعلام کرد، امارات معابر مرزی دریایی، زمینی و هوایی خود با قطر را بازگشود. پیش از قطع مناسبات، قطر یکی از صادرکنندگان گاز طبیعی مایع به امارات در فصل تابستان و زمان افزایش تقاضا برای این کالا بود.

کشتی «الغاریه» روز دهم ماه مه در راس‌لفان قطر بارگیری کرده و لنگر انداخته است، اما داده‌ها حاکی است که قرار است در ۱۳ مه در جبل‌علی در امارات متحده عربی ترخیص شود.

کشتی دیگری برای حمل گاز مایع طبیعی، به نام «القطاره» که در پنجم مه در راس‌لفان بارگیری کرد، در آغاز و بنا به اطلاعات قرار بود به جبل‌علی برود، اما بعد راهی آسیا شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هر دو کشتی در تملک طولانی‌مدت قطرگاز هستند.

قطر از فوریه صادرات ماهانه میعانات گازی به امارات را از سر گرفت. داده‌های مربوط به ردیابی و نظارت بر کشتی‌ها نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی قطر به امارات از ۲۸۷ هزار بشکه در ماه فوریه، به ۱.۷ میلیون بشکه ‌در ماه آوریل افزایش یافته است.

پیشتر در ماه مارس، خبرگزاری بلومبرگ گفت ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که نفتکش ابوظبی-۳ روز چهارم مارس (۱۴ اسفندماه) حدود ۷۰۰هزار بشکه نفت قطر را بارگیری کرده و سه روز بعد، آن را در بندر جبل‌علی دبی تحویل داده است.