درگذشت تونی موریسون: ادای احترام اوباما به برنده جایزه نوبل

بسیاری از شخصیت‌های دنیای ادبیات هم از این نویسنده تجلیل کرده‌اند

رییس‌جمهور وقت باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ مدال آزادی، فریدم، را در مراسمی در کاخ سفید به تونی موریسون اعطا می‌کند.

 

Mandel NGAN / AFP

در پی اعلام خبر درگذشت نویسنده برنده جایزه نوبل در هشتاد و هشت سالگی، توییتر مملو از ادای احترام به تونی موریسون شده است.

موریسون که با رمان‌های پرفروش و موثرش، «محبوب»، «آبی‌ترین چشم» و «جاز» شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و در سال ۲۰۱۲ مدال ریاست جمهوری برای آزادی را دریافت کرد. 

روز سه‌شنبه، یکی از دوستان موریسون در تماس با خبرگزاری آسوشیتد پرس، خبر درگذشت او را تایید کرد.

باراک اوباما در زیر عکسی که در توییتر از خودش و موریسون پست کرد، نوشت:«تونی موریسون یک ثروت ملی بود، خودش به عنوان یک روایت‌گر خوب، همان‌قدر جذاب بود که در صفحات (کتاب‌هایش). نوشته‌هایش زیبا بود، چالشی پر معنا برای وجدان و تجسم‌های اخلاقی‌مان. چه موهبتی بود که همان هوایی را استنشاق کردیم که او، حتی اگر تنها برای مدتی کوتاه». 

خواننده رپ، چانس، سردمدار ادای احترام دنیای موسیقی به موریسون در توییتر بوده است.او موریسون را «زنی بی‌نهایت قدرتمند و تاثیرگذار» توصیف کرد.

بسیاری از شخصیت‌های دنیای ادبیات، از جمله رکسان گِی و نویسنده پرفروش، سِلِست اِن جی، به موریسون ادای احترام کردند. رکسان گی درگذشت او را یک «فقدان دردناک» توصیف کرد.

سیاستمداران هم در پیوند با درگذشت موریسون یادداشت‌هایی در توییتر منتشر کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا نوشت: « نثر زیبای موریسون همچنان برای نسل‌های آینده یک موهبت خواهد بود».

شونا ریمز، تهیه کننده تلویزیون، بیلی جین کینگ، اسطوره تنیس، و دان چیدل، گابریل یونیون و وندل پیرس، بازیگران سینما هم افزودند:

شونا ریمز نوشت: «موریسون مرا واداشت تا بیاموزم که «نویسندگی» یک حرفه باارزش است. با این آرزو که چون او باشم، بزرگ شدم. شبی را که با او شام صرف کردم، هرگز از یاد نخواهم برد. آسوده بخواب، ملکه. تونی ماریسون، نویسنده‌ای به‌تمام معنا که تاریخ سیاهان آمریکا را به‌رشته تحریر درآورد، درگذشته است».

بیلی جین کینگ نوشت: «تونی ماریسون، نخستین زن آفریقایی- آمریکایی برنده جایزه نوبل، درگذشت. پرتوان آرام بگیر».

گابریل یونیون نوشت: «واژه‌های او چون آینه‌‌ای در برابر وجدان جمعی ما بودند. تکیه‌گاهی برای بی‌قراری‌ها. چون مادری که با عشق در آغوش‌مان بگیرد. چون دوستی که دست‌مان را در دست بگیرد و از تاریکی‌ها بگذراند. دوستت دارم تونی ماریسون. او را بر فراز روشنایی خوبی‌ها بنشانیم و آن‌جا نگاهش داریم».

وندل پیرس نوشت: «او رفیق ذهن من است. شخصیتی در «محبوب»، یک برده پیشین، به زنی که دوستش دارد می‌اندیشد. مرا در خود می‌گیرد مرد، تکه‌پاره‌های وجود مرا به‌هم می‌رساند و در جای درست‌شان می‌نشاند و به من بازمی‌گرداند. می‌دانی، چه خوب که بدانی زنی هست که رفیق ذهن توست». 

دان چیدل نوشت: «و فرشتگان به پای تو آواز می‌خوانند... خالق «محبوب» درگذشت». 

علت درگذشت موریسون تایید نشده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر