خلق تصاویر هولوگرامی برای بازسازی واقعی «جنگ ستارگان»

از این طریق صحنه‌های شلیک اژدرهای فوتونی یا حمله به فضاپیمای دشمن بدون استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری ایجاد می‌شود

این فناوری جدید هولوگرامی امکان ایجاد تصویر معلق در فضا را فراهم می‌کند- Brigham Young University (BYU)

یک گروه تحقیقاتی دانشگاهی، هولوگرام‌هایی متحرک ساخته است که در هوا معلق می‌‌شوند و می‌توان از آنها برای تولید شمشیر نوری با پرتوهای درخشان واقعی استفاده کرد. این هولوگرام‌ها که «نمایشگرهای تله نوری» (optical trap displays) نامیده می‌شوند، با به دام انداختن یک ذره تک و منفرد در هوا به وسیله لیزر تولید می‌شوند. محققان دانشگاه بریگم یانگ سپس توانستند این ذره را جابه‌جا کنند و مسیر لیزری به جا بگذارند که پشت سر آن در هوا معلق باقی می‌ماند. 

براساس ویدیویی که پژوهشگران منتشرکرده‌اند، هولوگرام‌ها می‌توانند برای «نمایش‌ داستان‌های علمی تخیلی» استفاده شوند. اگر ذره به قدر کافی سریع جابه‌جا شود، می‌توان تمام تصویر را یک‌باره مشاهده کرد.

در حال حاضر این امکان وجود دارد که بتوان جلوه نمایشی یک شلیک «فیزر» (phaser) یا پر کردن سلاح «دیسراپتر» را ایجاد کرد که برای ساختن صحنه نبرد بین نسخه‌هایی کوچک از فضاپیماهای «استارشیپ اینترپرایز» (Starship Enterprise) و «کلینگان» (Klingon Battle Cruiser) استفاده شده‌اند. «یودا» و «دارت ویدر» نیز با استفاده از لیزرهایی با رنگ مناسب برای شمشیرهاشان در نبردهای [سریال جنگ ستارگان] نمایش داده شده‌اند. 

محققان صحنه‌های شلیک اژدرهای فوتونی و حمله به ناو فضایی دشمن را به شکلی بازسازی کرده‌اند که می‌توان آن را با چشم غیرمسلح، بدون استفاده از هرگونه جلوه‌های ویژه کامپیوتری مشاهده کرد.

«دن اسمالی»، استاد مهندسی برق در دانشگاه بریگم یانگ و پژوهشگر سرپرست این پروژه،  می‌گوید: «در صحنه‌هایی که ما ایجاد کرده‌ایم، چیزی که  مشاهده می‌کنید واقعی است. هیچ چیزی که با کامپیوتر ایجاد شده باشد، در آن وجود ندارد.»

«شبیه به فیلم‌ها نیست که شمشیرهای نوری یا اژدرهای فوتونی در واقع هرگز در فضای واقعی وجود ندارند. اینها واقعی‌اند و از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، خواهید دید که در آن ناحیه هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان آدمک‌های مجازی خلق کرده‌اند که می‌توانند روی هوا راه بروند و با تصاویر مجازی برهم‌کنش (interaction) داشته باشند.  به منظور نمایش برهم‌کنش بین میان تصاویر مجازی و انسان، یکی از دانشجویان انگشت خود را در وسط صفحه نمایش قرار داد و نشان داد که آدمک مجازی بر روی انگشت او راه می‌رود و در آخر می‌پرد.

 اسمالی می گوید: «در بیشتر صفحات نمایش سه‌ بعدی، لازم است که به صفحه نمایش نگاه کنید. اما فناوری ما این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر معلق در فضا ایجاد کنیم. این تصاویر واقعی و فیزیکی هستند نه سراب و غیرواقعی و خیالی. این فناوری می‌تواند ساخت محتوای پویانمایی‌شده‌ای (vibrant animated content) را ممکن کند که مانند چیزهای واقعی روزمره بچرخد و حرکت کند و منفجر شود.»

محققان، جزییات این نوآوری بزرگ را در مقاله‌ای با عنوان «شبیه‌سازی تصاویر مجازی در نمایشگرهای تله نوری» در «نیچر ساینتیفیک ریپورتز» منتشر کرده‌اند. چنین به نظر می‌رسد که با شگردهای تخیلی و با استفاده از اختلاف منظر حرکتی، بتوان تصاویر تخیلی را بزرگتر از آنچه به نظر می‌رسند ساخت و به لحاظ نظری آنها را تا اندازه بی‌نهایت در صفحه نمایش بزرگ کرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی