راکت‌پرانی حماس به اسرائیل، آژیر خطر در اورشلیم و مرز غزه

حملات راکتی حماس ظاهرا خسارت یا تلفاتی به بار نیاورده است

شلیک راکت‌های حماس از نوار غزه به سوی اسرائیل- REUTERS/Mohammed Salem

گروه فلسطینی حماس روز دوشنبه گفت که به تلافی زخمی شدن صدها فلسطینی در تظاهرات محوطه مسجدالاقصی در اورشلیم، راکت‌هایی به اسرائیل پرتاب کرده است.

به گزارش رویترز، در اورشلیم و نیز در مرز اسرائیل با نوار غزه، آژیرهای حمله هوایی به صدا در آمد.

بنا بر این گزارش، حماس به اسرائیل ضرب‌الاجل داده بود که تا ساعت شش بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی که احتمال می‌رود دوباره تظاهراتی در اورشلیم انجام شود، نیروهایش را از محوطه قبه‌الصخره عقب بکشد.

دقایقی پس از این ضرب‌الاجل، صدای چند انفجار در اورشلیم شنیده شد. حماس مسئولیت این حملات را که ظاهرا خسارت یا تلفاتی در پی نداشته است، به عهده گرفت.

در پی اطلاعیه حماس، ارتش اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد و در باره «سناریوهای احتمالی اوج‌گیری تنش‌ها» هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه و همزمان با مراسم «روز اورشلیم»‌ معترضان فلسطینی در محوطه خارجی مسجد‌الاقصی به نیروهای پلیس اسرائیلی سنگ پرتاب کردند و پلیس اسرائیل در مقابل نارنجک صوتی، گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد. این درگیری‌ها با ورود نیروهای اسرائیلی به محوطه  آغاز شد.

هلال احمر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که دست‌کم ۳۰۵ فلسطینی در جریان خشونت‌های اخیر مجروح و ۲۲۸ نفر از آنان به بیمارستان منتقل شده‌اند. پلیس اسرائیل می‌گوید ۲۱ مامور پلیس نیز مجروح شده‌اند.

مسجدالاقصی در ماه رمضان صحنه درگیری‌های متعدد میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بوده و جامعه بین‌الملل نگران گسترش درگیری‌ها است.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از اسرائیل خواست تا از حاکم بودن آرامش در جریان مراسم «روز اورشلیم»‌ اطمینان حاصل کند. این پنجاه‌وچهارمین سالگرد گرامیداشت روز اورشلیم نزد اسرائیلی‌هاست که به مناسبت ‌سالگرد تصرف بخش‌هایی از شرق این شهر از سوی اسرائیل در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال  ۱۹۶۷ نامگذاری شده‌ است.

پلیس اسرائیل در تلاش برای آرام نگه داشتن اوضاع، گروه‌های یهودی را از حضور در محوطه‌ قبه الصخره، که یهودیان آن را محل باستانی معبد سلیمان می‌دانند و مسجد‌الاقصی نیز در آنجاست، منع کرد.

مراسم سنتی این روز از جمله شامل راهپیمایی یهودیان راستگرا و ورود به شهر قدیمی اورشلیم از دروازه دمشق و قسمت مسلمان‌نشین آن است.