۲۰۰ فلسطینی مجروح شدند، آمریکا دعوت به خویشتن‌داری کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که با هر دو طرف در تماس است تا خشونت‌ها کاهش یابد

مقام‌های درمانی فلسطین اعلام کردند که در درگیری روز گذشته میان فلسطینی‌ها با پلیس اسرائیل در محوطه مسجد‌الاقصی و سایر نقاط قدس، دست‌کم ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

تنش میان فلسطینی‌ها با اسرائیل در روزهای اخیر بر سر اخراج ساکنان فلسطینی محله‌ای در شرق بیت‌المقدس افزایش یافته است. روز گذشته و در هنگام برگزاری نماز جمعه در آخرین جمعه ماه رمضان در محوطه مسجد‌الاقصی، درگیری گسترده‌ای میان پلیس اسرائیل و نمازگراران رخ داد.

هلال احمر فلسطین گفت که ۸۸ نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند که بسیاری از آنها از ناحیه چشم و صورت آسیب دیده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که این جراحت در نتیجه شلیک گلوله‌های پلاستیک و گلوله‌های گاز اشک‌آور ایجاد شده است.

اسرائیل هم اعلام کرد که در این درگیری‌ها حداقل شش افسر پلیس زخمی شده‌اند.

در آغاز ماه رمضان، اسرائیل ورودی‌های مسجدالاقصی را به روی عبادت‌کنندگان فلسطینی بست. همین اقدام سطح تنش را بالا برد. دو هفته بعد این محدودیت لغو شد ولی دیگر تاثیری در کاهش تنش‌ها نداشت.

اما در روزهای اخیر اعتراضات در مورد اخراج فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس نیز بر آتش درگیری‌ها دمیده است. ده‌ها فلسطینی درگیر نزاعی طولانی با شهرک‌نشینان اسرائیلی هستند تا محله شیخ جراح را که محل سکونت تاریخی خودشان است حفظ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به افزایش درگیری‌ها در بیت‌المقدس، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از دو طرف خواست تا خویشتن‌داری کنند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه گفته است که نگران تداوم منازعات در مسجد الاقصی، قبه‌الصخره و محله شیخ جراح است.

آمریکا از دو طرف خواسته تا از اقدامات و سخنانی که طرف مقابل را به خشونت بیشتر تحریک می‌کند خودداری کنند. همچنین از مقام‌های امنیتی بیت‌الامقدس هم خواسته شده تا عوامل بروز درگیری‌ها را شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

شاید مهم‌ترین بخش بیانیه وزارت خارجه آمریکا برای فلسطینی‌ها آن‌جایی باشد که این کشور بر حق ساکنان فلسطینی محله شیخ جراح و یک محله عرب‌نشین دیگر به نام سیلوان، برای ماندن در خانه‌هایشان، مهر تایید زده است.   

ند پرایس گفته است که آمریکا به شدت نگران گزارش‌هایی است که از عزم اسرائیل برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح و سیلوان خبر می‌دهد.

این موضع آمریکا احتمالا به مذاق دولت اسرائیل خوش نخواهد آمد. طرح توسعه شهرک‌های اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس در زمان نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو شدت بسیاری یافته است و بحرانی جدید به انبوه تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین در بیت‌المقدس افزوده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌اش گفته فلسطینی‌ها برای نسل‌های متوالی در این محله‌ها ساکن بوده‌اند و برای کنترل تنش باید اخراج آن‌ها، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات تروریستی متوقف شود: «بسیار مهم است که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود یا ما را از صلح دورتر می‌کند ، اجتناب کنید. این شامل اخراج فلسطینی‌های ساکن شرق بیت‌المقدس، فعالیت شهرک‌سازی، تخریب خانه‌ها و اقدامات تروریستی است.»

بیشتر از جهان