«وقت چندانی برای رسیدن به توافق هسته‌ای باقی نیست»

مدیر کل آژانس: مذاکرات به نتیجه نرسد، خودمان با ایران وارد گفت‌وگو می‌شویم

رافائل گروسی،‌مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- Michael Sohn / POOL / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اگر مذاکرات میان ایران و پنج قدرت جهانی تا دو هفته دیگر به نتیجه نرسد، خودش با ایران وارد گفت‌وگو خواهد شد تا مطمئن شود که بازرسی‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد.

رافائل گروسی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری العربیه گفت که آژانس همزمان با مذاکرات جاری سیاسی در وین، مشغول مذاکرات فنی با این است. «به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی، صبر و حوصله می‌خواهد، اما اگر تا ۲۲ ماه مه توافقی به دست نیاید، مذاکرات مستقیم با ایران آغاز می‌کنم تا مطمئن شوم که بازرسی‌ها ادامه می‌یابند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، روز دوشنبه وزیر خارجه آلمان گفت وقت برای دستیابی به توافقی در مذاکرات وین تنگ است، هر چند «گفت‌وگوها در فضایی مثبت انجام شده‌اند.»

هیئت آمریکایی هم که غیرمستقیم با ایران مذاکره می‌کند، برای دور چهارم گفت‌وگوها وارد وین شده است.

به گزارش رویترز، هایکو ماس در حاشیه دیدار با همتایان اروپایی خود در بروکسل، گفت: «مذاکرات سخت و زمان‌بری است، اما همه طرف‌ها در فضایی سازنده گفت‌وگو می‌کنند. با این همه، وقت تنگ است. هدف ما احیای کامل توافق‌ هسته‌ای ایران است، که تنها راه برای تضمین این است که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

روز دوشنبه همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوی اسلامی ایران، گفت که آمریکا «در چارچوب تعهدات خود، بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آنها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده است.»