عراقچی: آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است

«دو کارگروه تحریم و هسته‌ای، کار خود را بعد از ظهر امروز آغاز خواهند کرد اما مواردی که مورد اختلاف نظر است کوچک نیستند»

دولت آمریکا گفته است در صورت بازگشت تهران به تعهدات خود، واشینگتن نیز به توافق بازخواهد گشت-JOE KLAMAR / AFP

رییس هیئت مذاکره کننده ایران در وین روز جمعه و پس از اتمام جلسه کمیسیون مشترک برجام گفت، دور جدید مذاکرات با انرژی تازه و جدیت از سوی همه طرف‌ها آغاز شد و آنچه از جلسه اول می‌شود استنباط کرد، جدیت همه طرف‌ها در رسیدن به یک راه حل و احیای مجدد برجام است.

عباس عراقچی در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها هم به ما منتقل می‌شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و «تا الان بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را اعلام آمادگی کرده‌اند که بردارند؛ البته از نظر ما هنوز کامل نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اضافه کرد: به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا وقتی که ما به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم و اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران هم کاملا جدی است که به تعهدات خودش در برجام و به اجرای کامل توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ مجددا برگردد.

دولت آمریکا گفته است در صورت بازگشت تهران به تعهدات خود، واشینگتن نیز به توافق بازخواهد گشت. این که هر طرف چه گام‌هایی را در مراحل نخست می‌توانند بردارند، موضوع اصلی مذاکرات غیرمستقیم دو کشور است و گروه‌های کارشناسی به منظور یافتن راه حلی برای آن تشکیل شده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه با بیان این که ایران به برداشتن گام‌هایی جهت ازسرگیری بخش‌های خطرناک برنامه هسته‌ای خود – که برجام متوقف کرده بود – ادامه می‌دهند، گفت هنوز نمی‌دانیم آیا تهران واقعا آماده است تصمیم لازم را برای بازگشت به پیروی کامل از توافق بگیرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی امروز خود با صداوسیما گفت دو کارگروه تحریم و هسته‌ای، کار خود را از بعد از ظهر امروز آغاز خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن به جمع‌بندی برسیم، اما مواردی که مورد اختلاف نظر هست کوچک نیستند.

عباس عراقچی اضافه کرد: «مذاکرات تعطیلی نخواهد داشت، آخر هفته نخواهد داشت. در سطح گروه‌های کاری مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و هر زمان که نیاز باشد، برای جمع‌بندی کار آنها یا برای حل مشکلات آنها یا به هر دلیلی، کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.»

به گفته او رؤسای هیئت‌های مذاکره کننده همه طرف‌ها برای هدایت مذاکرات کارشناسی در وین حضور خواهند داشت، حتی در تعطیلات آخر هفته میلادی، و هر زمان هم که لازم باشد، جلسه کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل می‌شود.