مورچه‌ای به نام «ایشان» برای ادای احترام به تنوع جنسیتی

«این جانور زیبا، بهترین انتخاب برای به رسمیت شناختن تنوع زیست‌شناختی و انسانی بود»

تا کنون صدها مورچه دیگر به افتخار افراد مختلف نام‌گذاری شده‌اند- Pexels

به منظور  به رسمیت شناختن تنوع جنسیتی، به‌ گونه جدیدی از مورچه‌ها که در اکوآدور کشف شده است،  نام علمی ختم شده به پسوند «they»(ایشان) داده‌اند.

گمان  می‌رود که این گونه مورچه فک‌ تله‌ای ریز که «سترامیجینیز آیرز‌دِی» (Strumigenys ayersthey)‌ نام دارد، تنها جاندار جهان باشد که پسوند نام آن دوجنسیتی نیست.

تا کنون صدها مورچه دیگر به افتخار افراد مختلف نام‌گذاری شده‌اند، ولی آن نام‌ها به پسوند مونث –ae و پسوند مذکر–i ختم می‌شده است.

مایکل استیپ، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی گروه راک آر.ای.اِم، به همراه داگلاس بوهر، استاد دانشگاه ییل آمریکا، این نام را به افتخار کنشگر و هنرمندی به اسم جِرمی آیرز انتخاب کردند که دوست مشترک‌شان  بود و در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیرز که گفته می‌شود «مرزهای هویت جنسیتی را در دنیای هنر پیشگام نیویورک در هم شکست»، در میان کارهای هنری‌اش، برای گروه آر.ای.اِم نیز ترانه می‌نوشت.

استیپ و دکتر بوهر می‌گویند: «بر خلاف شیوه نامگذاری سنتی که افراد را به عنوان یکی از دو جنس متمایز مشخص می‌کند، در تجلیل از دوست هنرمندمان جرمی آیرز و به نمایندگی از افرادی که با تخصیص‌های متعارف جنسیتی دوگانه موافق نیستند، اسم دو واژه‌ای غیرلاتین سترام‌ِجینیز آیرز‌دِی را انتخاب کردیم.»

«they (ایشان) معرف شناسه‌های جنسیتیِ نادوگانه و بازتابی از تحولات اخیر در کاربری ضمایر انگلیسی آن‌ها (they, them, their) است و فهمی همه‌شمول‌تر و گسترده‌تر از هویت جنسیتی به دست می‌دهد.»

دکتر بوهر گفت: «این گونه زیبا و نادر، بهترین انتخاب برای به رسمیت شناختن هر دو تنوع زیست‌شناختی و انسانی بود. تغییرات کوچک در زبان، تأثیر زیادی در فرهنگ دارد. زبان پویا است و بنابراین تغییر در نامگذاری گونه‌ها نیز که زبان بنیادین علم است، باید پویا باشد.»

این حشره برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در منطقه حساس و حفاظت شده‌ای به نام «چوکو» کشف شد که محل زندگی گونه‌های متنوع زیست محیطی و در خطر انقراض است.

© The Independent

بیشتر از زندگی