سعید جلیلی: در دوران تحریم هم می‌توانیم نفت بفروشیم

او درباره فساد ناشی از فروش نفت قاچاق توضیحی نداد

سعید جلیلی گفت که به دولت فهرستی از افراد را برای دور زدن تحریم پیشنهاد کرده است - عکس از اقتصاد آنلاین

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشنهاد فهرستی از افراد به دولت که می‌توانند تحریم‌های نفتی را دور بزنند، گفت که در دوران تحریم نیز می‌توان به همان اندازه قبل نفت فروخت.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی در برنامه‌ای که از شبکه مستند پخش شد اظهار داشت پس از خروج ترامپ از برجام و برنامه او برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، برخی فکر می‌کردند که ما دیگر نمی‌توانیم نفت بفروشیم. چند روز بعد از آغاز تحریم‌ها، ما طی یک نامه مفصل، به دولت راه‌های دور زدن تحریم و افرادی که توانایی این کار را دارند را به دولت اعلام کردیم. او تأکید کرد برخی از این افرادی که نامشان را به دولت پیشنهاد کردیم، با خود دولت مناسبات نزدیکی داشتند.

پیش‌تر و در همین زمینه، اسحاق جهانگیری با اشاره به قاچاق نفت توسط افراد و نهادهای مختلف گفت: «با آقای زنگنه توافق کردیم تا به آنها مجوز بدهیم، اما هیچ‌کس نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد جز سردار شهید سلیمانی که در مقطعی این کار را کرد.»

معاون اول حسن روحانی در گفتگو با ایرنا ضمن تأکید بر اینکه دور زدن تحریم‌ها پر ریسک است، اظهار داشت: «سردار سلیمانی در جلسه‌ای که آن‌ها مدعی فروش نفت بودند گفت چرا بیخود ادعا می‌کنید، هیچ‌کدامتان نمی‌توانید نفت را بفروشید.»

پیش از این نیز، او در مراسمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته بود که کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود هشت میلیارد دلار بوده است.
در همین رابطه، رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت جمهوری اسلامی درباره نحوه فروش نفت ایران در دوران تحریم گفته است: «برای شرکت خریدار نفت شرط کردم که روزی ۲۰۰ هزار بشکه نفت به شما می‌دهیم، به‌ شرط این‌ که پولش را در بانک واریز نکنید. خریدار نفت گفت این اولین‌بار است که چنین جمله‌ای را می‌شنوم که نفت را بگیر، ولی پولش را در بانک نریز و پیش خودت نگه‌دار.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رستم قاسمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به تهاتر نفت با کالا در دوران تحریم افزوده است: «بنده ۷.۲ میلیارد دلار به آن شرکت نفت دادم و برای دریافت پول نفت به سه روش با آن شرکت کار می‌کردم. روش اول این بود که با آن شرکت شرط کردم که اگر مابه‌ازای پول نفت، از کشور خودت نیازمندی‌های ما را خریداری و ارسال کنی، نیم درصد به‌ عنوان حق‌العمل به تو پرداخت می‌کنم.»

بسیاری از ناظران معتقدند که زیرزمینی شدن اقتصاد و فروش نفت باعث رشد و گسترش فساد در کشور شده است.

در همین راستا، وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به غیررسمی شدن اقتصاد ایران در پی تحریم‌ها، از وجود «شبکه فساد فراملی» و چندلایه خبر داد و گفت: «در نتیجه این فرایند یک شبکه فساد فراملی تشکیل شده که منافع آن‌ها ادامه این وضع ایران است. برآوردهای من نشان می‌دهد بازار غیررسمی که حول تجارت خارجی ایران وجود دارد، سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده است و هیچ نشانی هم وجود ندارد که دارد تمام می‌شود. این کار فقط در یک صورت قابل‌حل است آن هم این که آگاهی اجتماعی نسبت به شبکه فسادی که ۱۰-۱۵ سال است ایجاد شده وجود داشته باشد.»

وی همچنین، در مناظره با غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود ما نمی‌توانیم معاملات خود را شفاف کنیم چون آمریکا با استفاده از همین شفافیت ما را تحریم می‌کند، اظهار داشت: ما هم‌اکنون در جهان چهره‌ای مانند یک گروه قاچاقچی از خود نمایش داده‌ایم که حاضر نیست به کنوانسیون‌ها و معاهده‌های مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم بپیوندد. وی همچنین تاکید کرد اینکه فکر کنیم با عدم شفافیت آمریکا از معاملات ما باخبر نمی‌شود اشتباه است. چون طرف‌های دوم معامله شفاف عمل می‌کنند. با این‌ حال مصباحی مقدم مدعی شد که تا به‌ حال این‌طوری نبوده و ما توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد دلار از این راه ارز وارد کشور کنیم.