کاخ سفید: لغو تحریم‌ها فقط به شرط بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای

«مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی به دست آمده است، و ادامه مذاکرات، نشانه خوبی است»

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید-NICHOLAS KAMM / AFP

کاخ سفید روز جمعه گفت که تنها در صورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های آمریکا علیه تهران لغو خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گفت: «تنها در صورتی که ایران تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، تحریم‌ها لغو خواهد شد. ما در مورد پایبندی به برجام، هیچ اقدامی فراتر از آنچه ایران انجام بدهد، نخواهیم کرد.»

خانم ساکی افزود در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی امضاکننده برجام پیشرفت‌هایی به دست آمده است و ادامه مذاکرات، نشانه خوبی است.

ساعتی پیش از آن، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که به نظر او ایران در مذاکراتی که بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور در جریان است جدی است، اما میزان جدی بودنش روشن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او ایران در مذاکرات جاری در وین جدی است، گفت: «بله، ولی این‌که چقدر جدی باشد، و آماده انجام چه کارهایی باشد، موضوع دیگری است. اما مذاکرات هنوز ادامه دارد.

روز پنجشنبه هم یک مقام دولت آمریکا که نامش ذکر نشد به خبرنگاران گفت که ایالات‌متحده همه شرایط خود برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را اعلام کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور [سابق]، آمریکا را از این توافق که در زمان انعقادش یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک تلقی شد، خارج کرد.

او افزود که ادامه کار بر عهده ایران است و دولت بایدن از موضع خود کوتاه نمی‌آید.