آمریکا در حال بررسی آزادسازی یک میلیارد دلار از داریی‌های ایران

این طرح با مخالفت شماری از جمهوری‌خواهان کنگره روبرو است

برخی کارشناسان چنین اقدامی را در شتاب بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای مفید می‌دانند- CARLOS BARRIA / AFP

به گزارش سی‌ان‌ان، دولت جو بایدن در حال بررسی آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران برای مصارف انساندوستانه است.

سی‌ان‌ان شامگاه پنجشنبه به وقت واشنگتن از قول منابعی آگاه که نام آنها را نبرد، گزارش داد که هنوز روشن نیست که آیا ایالات متحده این دارایی را به صورت یکجانبه آزاد خواهد کرد یا نه، اما ممکن است به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت در میانه مذاکرات هسته‌ای وین، چنین اقدامی انجام دهد.

بنا بر این گزارش، این مبلغ به صورت نقدی پرداخت نخواهد شد، بلکه به کانال «توافق تجاری انساندوستانه سویس» منتقل خواهد شد که سال گذشته برای تأمین مواد خوراکی و اقلام پزشکی بدون نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجا شده بود.

سی‌ان‌ان گفت که این طرح با مخالفت شماری از جمهوری‌خواهان کنگره روبرو است که آزادسازی هر مبلغی را امتیاز دادن به تهران تلقی می‌کنند.

اما به گفته این شبکه خبری، برخی کارشناسان چنین اقدامی را در شتاب بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای مفید می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تامس کانتریمن، معاون وزات خارجه ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به سی‌ان‌ان گفت: «اگر این [کار] نشان دهنده حسن نیتی باشد که طرف ایرانی هم با حسن نیت به آن پاسخ دهد، گام خوبی به جلو خواهد بود.

ساعاتی پیش از انتظار این گزارش، یک مقام دولت ایالات متحده روز پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «به تاخت» رو به جلو پیش می‌رود و رفتار منطقه‌ای آن هم تهاجمی‌تر شده است، با این حال امکان دارد در مذاکرات هسته‌ای وین شاهد تفاهم در مورد بازگشت مشترک تهران و واشینگتن به پیروی از تعهدات خود باشیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام وزارت خارجه آمریکا، که هویت او در گزارش مشخص نشده است، همچنین با طرح این پرسش که آیا امکان دارد ما در چند هفته آینده شاهد بازگشت مشترک ایران و آمریکا به پیروی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یا یک تفاهم برای پیروی مشترک باشیم، خود در پاسخ گفت «بله امکان دارد.»

وی اضافه کرد: تنها زمان می‌تواند مشخص کند، زیرا همانطور که گفتم این در نهایت یک تصمیم سیاسی است که باید در ایران گرفته شود.»