پشت پرده استعفای رئیس آلمانی اینستکس

سفیر سابق آلمان در ایران، حامی برنامه‌های تسلیحاتی تهران و منکر هولوکاست است

KAZEM YOSEFI / IRNA / AFP برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران (اولین نفر از چپ)

برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران که رئیس جدید اینستکس معرفی شده بود، به دلیل انکار هولوکاست در یک برنامه رادیویی و حمایت از برنامه‌های موشکی ایران، ناگزیر به استعفا شد.

قرار بود اربل به نمایندگی از اتحادیه اروپا، درچارچوب این مکانیسم مالی، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کند.

اربل می‌گوید به دلایل شخصی از این سمت کناره‌گیری کرده، اما روزنامه«بیلد» آلمان در گزارشی دلیل این استعفا را یهودی ستیزی غالب بر وزارت امور خارجه آلمان توصیف کرده که اعتراض‌های زیادی را برانگیخته کرده است.

به گزارش این روزنامه آلمانی، ریچارد گرنل، سفیر آلمان در آمریکا در توییتی این نکته را خاطرنشان کرده که اربل به دلیل قضاوت‌های ضعیف در گذشته و اظهار نظرهای ضد یهودی ناچار به استعفا شده است.

او تا کنون دو بار در مصاحبه رادیویی و یوتیوب از حزب‌الله دفاع کرده و برنامه موشکی ایران را قانونی توصیف کرده است. اربل همچنین موجودیت اسرائیل را به باد انتقادگرفته و مدعی شده که اسرائیل به بهای زندگی مردم دیگر بنا شده که خانه‌های خود را از دست داده‌اند. موضع‌گیری‌هایی مشابه مقامات جمهوری اسلامی که اسرائیل را رژیم غاصب توصیف کرده و ابراز امیدواری می‌کنند، اسرائیل به زودی از روی نقشه محو شود. 

او اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که فلسطینی‌ها آسیب دیده آسیب‌های ما هستند. به این معنی که اگر این سرزمین یهودی جای دیگری بنا شده بود،مشکل فلسطینیان نیز دیگر وجود نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر سابق آلمان در تهران در انتقاد در اسرائیل باز هم فراتر رفته و ضمن حمایت از جنگ حزب‌الله با اسرائیل در سال ۲۰۰۶، این سرزمین را یک بدنه خارجی در منطقه توصیف می‌کند. اربل می‌گوید: این نکته حائز اهمیت است که از نظر روان‌شناختی ببینیم نیروهایی مخالف اسرائیل هستند و با موفقیت کار خود را انجام می‌دهند.

این درحالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز از تروریستی خواندن کل مجموعه حزب‌الله خودداری کرده است. در حال حاضر هزار و ۵۰ عضو حزب‌الله در ‌آلمان فعال هستند.

رئیس مستعفی اینستکس در اظهار نظرهای خود از اینکه ایران آغازگر جنگی نبوده، ‌قدردانی کرده و به حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌هایی مانند جهاد اسلامی یا حماس اشاره نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی دلیل استعفای اربل را انتقادها علیه اظهارات او در دفاع از برنامه‌های موشکی ایران، اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای خبر استعفای اربل به دلایل شخصی را تایید کرده است.

آلمان اخیرا با درخواست رسمی آمریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی خلیج فارس برای تضمین امنیت و آزادی دریانوردی را رد کرده است. با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه و توقیف و انفجار نفتکش‌ها، آمریکا قصد دارد با همراهی کشورهایی مانند بریتانیا، کشتی‌ها را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.