رفوی «سنجاب مخفی» در احیای یک گوبلن

تصویر کامل این گوبلن‌ها، فواره‌ها و باغچه‌های باغ آنگیین در نزدیکی بروکسل را نشان می‌دهد

این سنجاب قرمز، در اصل با پشم و ابریشم روی گوبلن دست‌دوز آنگیینی (شهری در بلژیک) دوخته شده بود - عکس از توییتر کاخ موزه

«سنجابی مخفی» که به مرور از یک گوبلن (تاپستری یا تابلو های دست دوز) نادرقرن هفدهم  منطقه فلاندر پاک شده بود، بار دیگر با تلاشی گسترده بازدوزی شده است. این دو گوبلن اکنون در موزه موسسه ملی دیرهام پارک در نزدیکی شهر بث به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

این سنجاب قرمز، در اصل با پشم و ابریشم روی یک قطعه بزرگ گوبلن دوخته شده بود اما بعد از سال‌ها، آسیب، شکافته و پاک شده بود.

متخصصان برای تمیز و تعمیر کردن هر دو گوبلن، قبل از بازگرداندن آن‌ها به نمایشگاه که قرار است از اواسط ماه مه دوباره باز شود، ۱۴۰ هزار پوند هزینه کردند.

ایلید آکلند، مدیر موزه دیرهام پارک گفت: «واقعا بی‌نظیر است که این گوبلن‌های منحصر به فرد را دوباره تحویل می‌گیریم و این قدر عالی شده‌اند. این گوبلن‌ها به دلیل استفاده از چسب و برچسب، در تعمیرات قدیمی آسیب دیده و در جاهایی پاره شده بودند و خیلی خوب است که اکنون آن‌ها را در حالی تحویل می‌گیریم که به شکوه سابق خود برگشته‌اند و حتی یک سنجاب جدید دارند. این گوبلن‌ها اکنون منسجم‌تر به نظر می‌رسند و در آینده هم از آن‌ها بهتر نگهداری خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غیبت سنجاب روی این اثر را کارشناسان پارچه‌ای که انجام این کار را در نورفولک عهده‌دار بودند، با کشف شکافی در پود پشمی لبه پایینی، دریافتند. آن‌ها این اثر را با سایر گوبلن‌های مجموعه مقایسه کرده و نتیجه گرفتند که زمانی سنجابی در میان برگ‌های آن مخفی بوده است.

گوبلن‌ها هنگام تحویل در نورفولک، «خاک گرفته، به شدت لکه‌دار و کمی خسارت دیده بودند و قسمت‌های بسیاری در آن‌ها از دست رفته بود.»

مواد چسبنده با بهره‌گیری از یک محلول و دستگاهی مخصوص برای مکش هوا، از اثر جدا شدند. این گوبلن‌ها بعد از تعمیر برای تمیز کردن با آب به بلژیک فرستاده شدند و بعد دوباره برای بازدوزی‌ و حفظ اثر به نورفولک بازگشتند.

تصویر کامل این گوبلن‌ها، فواره‌ها و باغچه‌های باغ آنگیین در نزدیکی بروکسل را نشان می‌دهد. آن‌ها فقط یکی از دو مجموعه موجود از این نوع در بریتانیا هستند و اکنون که  بازسازی شده‌اند، بر دیوار «اتاق خواب گوبلنی» در طبقه اول ساختمان دیرهام آویزان شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر