زندان در انتظار دختری که ادعای تجاوز به خود را پس گرفت

این دختر ۱۹ ساله می‌گوید به خاطر فشار پلیس محلی ناچار به پس گرفتن ادعاهای خود شد

عکس از pixbay.com

وکیل  زن ۱۹ ساله‌ی بریتانیایی بعد از آن که موکل وی ادعای مورد تجاوز گروهی قرار گرفتن را پس گرفت، به علت عدم توافق جدی با وی از وکالت این پرونده انصراف داد.

زن جوانی که ادعا کرده بود ۱۲ اسراییلی به صورت گروهی در منطقه‌ی تفریحی «آیا ناپا» واقع در قبرس به وی تجاوز کرده‌اند می‌گوید وی را به زور وادار کرده‌اند با امضای اعتراف‌نامه‌ای شکایت خود را پس بگیرد.

این زن جوان که تا وقتی مجرمیت وی مشخص نشود نام وی بر ملا نخواهد شد از زمان دستگیرشدن به اتهام «شرارت عمومی» در هفته‌ی قبل، در زندان نیکوزیا پایتخت قبرس بوده است و اگر جرم وی ثابت شود تا یک سال حبس  در انتظار او است.

گروه مساعدت‌های حقوقی «عدالت خارجه» که به خانواده‌ی این زن جوان کمک می‌کند گفته است که او ادعای تجاوز را به اختیار خود پس نگرفته است.

تونیا آنتونیو قاضی دادگاه شهر پارالیمنی روز چهارشنبه درخواست انصراف آندریاس پیتادجیس وکیل این زن جوان را پذیرفت و رسیدگی به پرونده را به ۱۹ اوت موکول کرد، تا متهم برای یافتن وکیل جدید وقت داشته باشد.

قاضی دستور داد که متهم تا جلسه‌ی بعدی دادگاه در زندان پلیس باقی بماند. مهاجمان ادعایی هم که ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند پس از آن که متهم ادعای خود را پس گرفت آزاد شدند و به اسراییل برگشتند.

آقای پیتادجیس گفت بعد از صحبت با این زن و خانواده‌ی وی تصمیم گرفت از وکالت در این پرونده انصراف دهد اما علت اختلاف خود با موکل‌اش را نگفت.

او بعد از جلسه‌ی دادگاه گفت «دیگر نمی‌خواهم وکیل این متهم باشم زیرا با مسیر دفاع موافق نیستم».

«وقتی اختلاف وجود داشته باشد وکیل به دادگاه، خودش و موکل تعهد دارد که انصراف دهد.»

وی هم‌چنین گفت خبر ندارد که متهم وکیل جدیدی گرفته است یا خیر.

آقای پیتادجیس گفت تصمیم وی برای انصراف ربطی به چگونگی دادخواهی متهم ندارد.

او گفت:«خواهش می‌کنم بر اساس انصراف من تفسیر نکنید که این خانم باید اتهام خود را بپذیرد یا نپذیرد یا هر چیزی دیگری. این کار با دفاع وی منافات دارد و برخورد غیرمنصفانه با متهم است». 

آقای پیتادجیس هفته‌ی پیش درخواست کرده بود که رسیدگی به پرونده به تعویق بیفتد تا بتواند شواهد لازم را جمع‌آوری کند. از جمله فیلمی که منتشر شده بود و ظاهراً چند مرد را نشان می‌دهد که در حال  آمیزش جنسی با این زن هستند. این وکیل گفته بود «انتشار چنین فیلمی در اینترنت خلاف خیلی جدی‌تری است تا خلافی که به موکل من نسبت داده‌اند».

وکلای اسراییلی‌های مورد اتهام این زن هم گفتند که از وی بابت لطمه‌ای که به موکلان آنها زده است شکایت خواهند کرد. قرار است این زن جوان روز چهارشنبه در جلسه‌ی دادرسی در شهر پارالیمنی شرکت کند.

مایکل پولاک، وکیل مشاور بریتانیایی که برای سازمان «عدالت خارجه» کار می‌کند گفت به‌رغم درخواست‌های متهم و برخلاف پیمان حقوق بشر اروپا نگذاشته بودند از  وکالت حقوقی بهره‌مند شود. پولاک ادعا می‌کند که جلسات بازجویی توسط پلیس قبرس نیز ضبط نشده است.

آقای پولاک در بیانیه‌ای اعلام کرد:«در واقع این زن جوان را به اداره‌ی پلیس بردند و از او خواستند توضیح بیش‌تری در مورد ادعای تجاوز بدهد».

«بعد از توضیحات کتبی بیش‌تر بود که افسر پلیس به وی گفت ادعای وی دروغ است و می‌خواهد به وی کمک کند. این افسر پلیس به وی گفت اعتراف‌نامه‌ای بنویسد و اگر این کار را نکند دوستان وی در قبرس را نیز به اتهام تبانی دستگیر خواهد کرد».

آقای پولاک می‌گوید سپس متن اعتراف را به وی دیکته کردند و بازجویان به صراحت گفتند اگر آن را امضا نکند دستگیر خواهد شد ولی اگر  بپذیرد به هتل‌اش برخواهد گشت.

این وکیل مشاور گفت:«فشار بیش‌تری به وی آوردند تا اعتراف‌نامه بنویسد. با آن‌که گفته بود تمایل به این‌کار ندارد، این اعتراف را به زور گرفتند زیرا وی را تهدید کردند. راجع به عواقب اعتراف به وی هشدار ندادند و وکیل در اختیار وی نگذاشتند در حالی که طبق قانون اساسی قبرس و پیمان حقوق بشر اروپا چنین حقی داشت».

این وکیل مشاور مدعی است که متهم در پیامک‌هایی که برای دوستان خود فرستاده گفته بود پلیس هشت ساعت از وی بازجویی کرد و در ۲.۳۰ صبح به وقت محلی به طور رسمی اتهام وی را اعلام کردند و قبل از آن نگذاشتند با هیچ‌کس تماس بگیرد.

آقای پولاک می‌گوید: «به وی نگفتند می‌تواند از اداره‌ی پلیس بیرون برود و نگذاشتند به جای دیگری برود».

این در حالی است که یکی از مقامات نیروی انتظامی قبرس این ادعاها را تکذیب کرده است و ادعا کرده است که زن جوان خودش قبول کرده است که بنویسد اتهامی که به اسراییلی‌ها زده است صحت ندارد.

یکی از مقامات پلیس قبرس هم به نشریه‌ی دیلی تلگراف گفت: «دروغ می‌گویند. اعتراف‌گیری به صورت قانونی انجام گرفت. روشن است که می‌توانند موضع‌شان را در دادگاه بیان کنند و این حق آنها است».

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی بریتانیا هم می‌گوید:« از این زن بریتانیایی و خانواده‌اش بعد از دستگیری وی در قبرس پشتیبانی می‌کنیم و با مقامات محلی در تماس هستیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/

© The Independent

بیشتر از جهان