طالبان جنگ علیه آمریکا در افغانستان را از سر می‌گیرد؟

طالبان اعلام کرده‌اند که دیگر تعهدی برای نجنگیدن با آمریکا ندارند

همزمان با آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به فرودگاه قندهار حمله شده است-Aref Karimi / AFP

حوالی بعدازظهر روز شنبه، گروه طالبان به فرودگاه بین‌المللی قندهار در جنوب افغانستان، جایی که پایگاه نیروهای آمریکایی قرار دارد، چند موشک شلیک کردند. این موشک‌ها هیچ خسارت مالی و جانی به بار نیاورند. نیروهای آمریکایی نیز به تلافی این حمله، محل شلیک این موشک‌ها را هدف قرار دادند و چندین موشک آماده شلیک دیگر را از بین بردند. سانی لگت، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان، در توییتی نوشته است که این حملات با واکنش متقابل نیروهای آمریکایی همراه بوده است.

این نخستین حمله رسمی طالبان علیه مواضع نیروهای آمریکایی در افغانستان است. پس از توافق صلح میان گروه طالبان و دولت آمریکا، هیچ سرباز ناتو در افغانستان کشته نشده و حملات طالبان به مواضع نیروهای ناتو به صفر رسیده بود. با این حال، شلیک موشک به فرودگاه قندهار، نشان می‌دهد که طالبان در حال زمینه سازی برای حمله به مواضع نیروهای آمریکایی‌اند. آنان اعلام کرده‌اند که پس از اول مه، دیگر در خصوص حمله نکردن به نیروهای آمریکایی در افغانستان، تعهدی ندارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک رشته توییت نوشته است به دلیل این که نیروهای آمریکایی اول مه از افغانستان خارج نشدند بنابراین راه برای حملات طالبان علیه آنان باز شده است. مجاهد همچنین نوشته است که آنان منتظر دستور رهبری این گروهند تا در این رابطه تصمیم بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که نگرانی آمریکا از امکان حملات طالبان در روند خروج ناتو از افغانستان بجا باشد. دولت آمریکا تصمیم گرفته است که از اول مه تا ۱۱ سپتامبر، سالروز حملات تروریستی به برج‌های تجارت جهانی، ۲۵۰۰ نیروی حاضر در افغانستان را از این کشور خارج کند. ناتو نیز اعلام کرده است که بیش از ۷۰۰۰ نیروی این سازمان را همزمان با خروج آمریکا از افغانستان، از این کشور خارج خواهد کرد.

با این حال، دولت آمریکا با درک این مسئله که احتمال دارد در جریان روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی همدست با این گروه، حملاتی را علیه نیروهای در حال خروج تدارک ببینند، تدابیر بیشتری را برای حفظ جان آن‌ها در دست اقدام دارد؛ این کشور ۶۰۰  نیروی ویژه را برای حفظ جان نیروهای در حال خروج خود، به افغانستان آورده است. همچنین دو هواپیمای فوق جنگی بی۵۲ را در منطقه مستقر کرده و سیستم موشک توپخانه‌ای بسیار هوشمند (هیمارس) را به افغانستان آورده است. ژنرال اسکات میلر هم به‌تازگی گفته است که به هرگونه تحرکی علیه نیروهای ناتو در زمان خروج، پاسخی سخت داده خواهد شد.

با این حال، به نظر می‌رسد این هشدار گروه طالبان مبنی بر از سرگیری جنگ علیه آمریکا، یک بلوف سیاسی بیشتر نباشد. گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که طالبان قدرت مانوردهی خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند.

جنگ‌های شش ماه گذشته، نیروهای زیادی از این گروه و قدرت نظامی آنان را تحلیل برده است. به همین دلیل حالا طالبان در پی تغییر تاکتیک و بازگشت به حملات انتحاری، ترورهای هدفمند و مین‌گذاری‌اند.

مسلما جنگ در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی شدت می‌یابد و طالبان آخرین تلاش‌های خود را برای به دست آوردن مناطق بیشتر در افغانستان انجام خواهند داد. طرح طالبان این است که به هر صورت ممکن، رهبری خود را از پاکستان به داخل افغانستان انتقال دهند و برای این کار به جغرافیای وسیع تحت کنترل خود نیاز دارد اما مسلما جرات نخواهند کرد به نیروهای ناتو مستقیم حمله کنند زیرا این حمله تبعات بدی دارد و حتی می‌تواند آمریکا را در خروج کامل از افغانستان مردد کند.

باید منتظر ماند و دید آیا طالبان تا این حد جسارت و شهامت دارند که به نیروهای ناتو در جریان خروج از افغانستان حمله کنند یا خیر؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه