لبنان و اسرائیل مذاکرات بر سر مرز دریایی را از سر می‌گیرند

این مذاکرات با میانجیگری آمریکا برگزار می‌شود

هدف از حل اختلاف بر سر مرز دریایی لبنان و اسرائیل، کاوش برای منابع هیدروکربنی در این بخش از دریای مدیترانه است- MAHMOUD ZAYYAT/AFP

لبنان و اسرائیل، با میانجیگری آمریکا، مذاکرات بر سر مرز دریایی بین خود را روز سه‌شنبه از سر می‌گیرند. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به زودی تیمی از واشنگتن برای کمک به برگزاری این مذاکرات به لبنان می‌رود.

لبنان و اسرائیل، روابط رسمی دیپلماتیک ندارند. لبنان نیز مثل بسیاری کشورهای عربی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما مدتی است که دیپلمات‌های این دو کشور برای تعیین مرز دریایی بین خود در دریای مدیترانه، مذاکره می‌کنند.

تیم آمریکایی‌ها به رهبری جان دروشر روز دوشنبه به بیروت می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات بیروت و تل‌آویو از ماه اکتبر آغاز شد؛ اما پس از مدتی، به بن‌بست خورد. تیم لبنانی این مذاکرات، زیر نظر میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، فعالیت می‌کند که متحد سیاسی حزب‌الله لبنان، گروه به شدت ضداسرائیلی و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. لبنان با سوریه هم در مورد مرز دریایی خود اختلافاتی دارد و منتقدان حزب‌الله و عون می‌گویند که این کشور می‌بایست در برابر توافق‌های نفتی روسیه و سوریه که مناطق مورد اختلاف را شامل می‌شد، ایستادگی می‌کرد.

هدف از حل اختلاف بر سر مرز دریایی لبنان و اسرائیل، کاوش برای منابع هیدروکربنی در این بخش از دریای مدیترانه است و احتمال می‌رود میزان قابل توجهی گاز طبیعی وجود داشته باشد. این منابع می‌تواند به اقتصاد بحران‌زده لبنان کمک شایانی کند.

مذاکرات قبلی، در پی سه سال تلاش دیپلمات‌های آمریکا و به میزبانی سازمان ملل، در مقر صلح‌بانان این سازمان در جنوب لبنان برگزار شد. این نیروهای حافظ صلح، در منطقه جنوب لبنان، هم‌مرز با شمال اسرائیل، که به مدت حدود ۲۰ سال در اشغال اسرائیل بود، مستقر هستند. اسرائیل در سال ۲۰۰۰ نیروهای خود را از خاک لبنان خارج کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، به نقل از منابع لبنانی، از برگزاری مذاکرات در هفته آینده خبر داده بود.

بیشتر از جهان