ادامه تعطیلی مشاغل غیرضروری در ایران برای چهارمین هفته متوالی

رئیس ستاد مقابله با کرونا در پایتخت می‌گوید «در حال حاضر تهران روزهای بسیار سخت کرونایی را طی می‌کند»

مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت، برای چهارمین هفته متوالی تعطیل خواهند بود- تصویر از حمیدرضا علیپور/ خبرگزاری شبستان

هم‌زمان با ادامه وضعیت بحرانی همه‌گیری کرونا در ایران و به‌ویژه تهران، تعطیلی بازار بزرگ تهران و همه مشاغل به‌جز شغل‌های ضروری برای چهارمین هفته متوالی تمدید شد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز جمعه، دهم اردیبهشت‌ماه، درمورد وضعیت همه‌گیری کرونا در تهران گفت: «تعداد بیماران بستری ما به علت کرونا در تهران به ۸ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است و برای اولین‌بار از شیوع کرونا تاکنون، ظرف ۲۴ ساعت گذشته، از مرز ۱۸۰۰ ابتلای جدید عبور کردیم.»

زالی که نوزدهم فروردین‌ماه زالی از بستری‌شدن روزانه بیش از هزار بیمار مبتلا به کرونا در تهران خبر داده و تنها راه مقابله با گسترش همه‌گیری را شهربندان و تعطیلی شهر تهران دانسته بود، حالا می‌گوید: «در حال حاضر تهران روزهای بسیار سخت کرونایی را طی می‌کند».

 هم‌زمان، قاسم نوده‌ فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، به خبرگزاری ایرنا گفت که اصناف و مشاغل گروه‌های شغلی دو، سه و چهار برای چهارمین هفته متوالی همچنان تعطیل خواهند بود و «از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت» به‌هیچ‌وجه اجازه فعالیت ندارند.

به گفته او، این تعطیلی براساس «مصوبه ستاد ملی کرونا» مبنی‌بر تمدید مجدد یک هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی و ابلاغ استاندار تهران اعلام شده است.

درپی بحران شیوع کرونا، از ۲۱ فروردین‌ماه، بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ابتدا به مدت دو هفته تعطیل شدند و پس از آن نیز تعطیلی تمدید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتاق اصناف تهران همچنین اعلام کرد با اصنافی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند براساس قانون برخورد می‌شود و واحدهای صنفی متخلف «با دستور قضایی پلمب خواهند شد».

به گفته نوده فراهانی، مشاغل ضروری که در گروه یک قرار دارند، عبارت‌اند از: «تمامی عرضه‌کنندگان مواد غذایی و لوازم ضروری نظیر سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خواربارفروشی‌ها، لوازم یدکی و خشکشویی‌ها».

او همچنین اعلام کرد که فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز در هفته آینده تنها به‌صورت خدمات «غیرحضوری و بیرون‌بر» مجاز است.

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، همه آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس در گروه شغلی سوم قرار دارند  و در نتیجه فعالیت آن‌ها نیز تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ممنوع است، اما وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش اعلام کرده بود که «امتحانات نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم در هر شرایطی، حضوری برگزار می‌شود». البته  امتحان‌های پایان سال سایر پایه‌ها در مناطق با شرایط زرد، نارنجی و قرمز شیوع کرونا، غیرحضوری خواهد بود.

هرچند که براساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده قرار است امتحان‌های نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خردادماه به انجام شود، اما با توجه به وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا در سراسر کشور، به نظر نمی‌رسد که تا آن زمان تغییر چشمگیری در شرایط ایجاد شود و این مسأله موجب نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شده است. 

محسن‌ حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به این نگرانی‌ها، روز جمعه، دهم اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری فارس گفت که هفته آینده با ستاد ملی کرونا و قرارگاه مقابله با کرونا جلسه‌ای برای مرور وضعیت خواهند داشت و در صورت لزوم تغییراتی اعمال خواهند کرد. به گفته او، در آن صورت، «ممکن است زمان برگزاری امتحانات این دو پایه را به تأخیر بیندازیم».