شباهت سخنرانی جو بایدن با دیالوگ‌های سریال پرطرفدار

«ما تا پایان این دهه سرطان را ریشه‌کن خواهیم کرد»

کامالا هریس (چپ)، معاون ریاست جمهوری، جو بایدن (مرکز)، رئیس‌جمهور و نانسی پلوسی (راست)، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا- Melina Mara-Pool/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در یکی از لحظات کلیدی نخستین سخنرانی خود در نشست مشترک کنگره، از برنامه خود برای «پایان دادن به سرطان» خبر داد. بر اساس این برنامه، موسسه ملی بهداشت، سازمان جدیدی را برای انجام تحقیقات پیشرفته در حوزه سلامت تشکیل خواهد داد.

طرفداران سریال «وست وینگ» (The West Wing) خیلی زود بر تشابه این سخنرانی و سخنرانی شخصیت رئیس‌جمهور جد بارتلت، با بازی مارتین شین، دست گذاشتند. در یکی از قسمت‌های این سریال که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ پخش شد، بارتلت می‌گوید: «من تمام منابع دولت فدرال و قدرت کاخ سفید را در خدمت این هدف بسیج خواهم کرد: ما سرطان را تا پایان این دهه ریشه‌کن خواهیم کرد.»

آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که لحن آقای بایدن در هنگام سخنرانی روز چهارشنبه، شبیه بارتلت بوده است.

وی گفت: «من هیچ سرمایه‌گذاری‌ شایسته‌تر از این نمی‌شناسم. هیچ موضوعی نیست که بر سر آن به این اندازه بین هر دو جناح توافق وجود داشته باشد. بگذارید سرطان را ریشه‌کن کنیم. این در توان ما است.»

این نخستین بار نیست که سخنرانی آقای بایدن با سریال وست وینگ مقایسه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۵، هم در یک مصاحبه با برنامه «سیکستی مینت» (شصت دقیقه)، آقای بایدن سخنانی گفت که به سخنرانی بارتلت در قسمت «۱۰۰ هزار هواپیما» در آن سریال شباهت داشت. آقای بایدن گفت: «من اطمینان دارم اگر اراده کنیم، مانند تصمیمی كه جان کندی برای رفتن به ماه گرفت، می‌توان در عرض چند سال درمان سرطان را یافت. این کار شدنی است. این هدف [بیش از آن که تصور می‌شود] قابل دستیابی است.»

و این نسخه بارتلت است: «رئیس جمهور [کندی] ایستاد و گفت ما قبل از پایان دهه، انسان را روی ماه فرود می‌آوریم. پس چرا من نباید بایستم و بگویم که می‌خواهیم سرطان را ظرف ۱۰ سال درمان کنیم؟»

در سال ۲۰۱۵، پسر کوچک آقای بایدن در اثر سرطان مغز درگذشت. چهل‌وششمین رئیس‌جمهور، در طی سخنرانی خود از تلاش میچ مک‌کانل جمهوری‌خواه برای جلب حمایت هر دو حزب از تصویب لایحه سرطان در پایان ریاست‌جمهوری اوباما تشکر کرد. وی گفت: «من هرگز فراموش نمی‌کنم كه در آخرین سالی که معاون رئیس‌جمهور بودم، ما لایحه سرطان را تصویب کردیم؛ تقریبا ۹ میلیون دلار را به سازمان ملی بهداشت اختصاص دادیم و اگر استفاده از امتیاز شخصی را بر من ببخشایید، بگذارید بگویم که من هرگز فراموش نخواهم کرد که میچ، تو ایستادی و گفتی که آن لایحه را به اسم پسر فقید من نامگذاری کنند. این برای من خیلی با ارزش بود.»

وی افزود: «بسیاری از ما پسران، دختران و بستگان درگذشته‌ای داریم که بر اثر سرطان از دنیا رفتند. من هیچ سرمایه‌گذاری‌ شایسته‌تر از این نمی‌شناسم.»

در سال ۲۰۱۶، همان سال تصویب لایحه سرطان، رئیس‌جمهور اوباما در آخرین سخنرانی خود در مورد «وضعیت اتحادیه»، از ابتکار عملی جسورانه‌ خبر داد: «تبدیل آمریکا به کشوری که یک بار و برای همیشه سرطان را درمان می‌کند.»

© The Independent