تحول گسترده اقتصادی در محوریت سخنرانی بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به شهروندانی صحبت کرد که «احساس می‌کنند جا مانده‌اند و فراموش‌شده‌اند»

چهارشنبه شب شبی تاریخی بود چرا که در هیات رئیسه جلسه در کنار رئیس‌جمهور دو زن نشسته بودند: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان-Chip Somodevilla / POOL / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه شب اولین سخنرانی خود در جلسه مشترک دو بخش کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) را ایراد کرد. بیشتر محتوای این سخنرانی اقتصادی بود و بایدن مستقیما خطاب به طبقه متوسط و طبقه کارگر آمریکا صحبت کرد؛ مردمانی که به گفته او «احساس می‌کنند جا مانده‌اند و فراموش‌شده‌اند.» رئیس‌جمهور وعده داد که «برنامه‌ای از جنس یقه‌آبی‌ها برای ساختن آمریکا» دارد و با تحول اقتصادی و برنامه‌های توسعه زیرساخت به کمک مردم می‌آيد. 

رئیس‌جمهور مشخصا خطاب به رای‌دهندگانی صحبت می‌کرد که حزب دموکرات را رها کرده‌اند و به حمایت رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، دست زدند. بایدن گفت برنامه‌های اقتصادی او باعث بهبود وضعیت معیشتی شهروندان می‌شود و در ضمن موقعیت آمریکا در جهان را نیز در مقابل رقبایی همچون چین تقویت می‌کند.

بایدن گفت: «هم‌وطنان آمریکایی! این نظریه اقتصادی که ثروت در بالا درست می‌شود و به پایین ریزش می‌کند هرگز در واقعیت جواب نداده. زمان آن رسیده که اقتصاد را از پایین و از وسط رشد دهیم. اجماع وسیع اقتصاددانان (چپ، راست و میان) موافقند که طرح پیشنهادی من به ایجاد میلیون‌ها شغل و رقم زدن رشد تاریخی اقتصادی منجر خواهد شد.»

از جمله برنامه‌های بایدن مقابله با نابرابری درآمدها در آمریکا است. طرح او برای رسیدگی به این مساله تریلیون‌ها دلار خرج دارد و باعث گسترش چشمگیر حضور دولت در اقتصاد می شود. شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارش خود راجع به سخنرانی بایدن گفت: «این دستور کاری بسیار مترقی‌تر از برنامه انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۰ است.» در ادبیات سیاسی آمریکا منظور از «مترقی» یا «پروگرسیو» گرایش به چپ است. 

بایدن برای دفاع از حضور گسترده دولت به موفقیت در زمینه برخورد دولتش با دنیاگیری ویروس کرونا اشاره کرد و گفت اقداماتش در این زمینه باعث «احیای ایمان مردم به کارآمدی دموکراسی ما» شده‌اند. کمک اقتصادی به مردم و واکسیناسیون سریع از ویژگی‌های اصلی سیاست بایدن در رابطه با کرونا بوده‌اند. 

رئیس‌جمهور دموکرات در سخنرانی خود به یکی از نمادهای محبوب حزب دموکرات، فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور سابق، اشاره کرد و یادآوری کرد که او نیز با استفاده از اهرم دولت دست به تغییرات عمده زده؛ و آن نیز «در دوره‌ای که مثل امروز دموکراسی به آزمون گذاشته شده بود.» 

شاید جمله‌ای که بیش از همه رویکرد بایدن را نشان می‌داد آن‌جا بود که گفت: «در آمریکا هرکس سهم خودش را انجام می‌دهد. من هم از شما فقط همین‌را می‌خواهم.»

با این وجود، خرج بسیار بالای برنامه اقتصادی مورد پیشنهاد بایدن باعث شده نه تنها جمهوری‌خواهان که حتی برخی هم‌حزبی‌های دموکرات نیز او نگرانی‌هایی در این مورد مطرح کنند. طبق این برنامه دولت ۱.۸ تریلیون دلار خرج می‌کند تا از یک سو جاده‌ها، پل‌ها و راه‌آهن‌های کشور و زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت ترمیم شوند و از سوی دیگر مستقیما به خانواده‌هایی که مشکل دارند کمک نقدی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بایدن تاکید کرد که این پول شاید زیادی به نظر برسد اما این در واقع سرمایه‌گذاری‌ای است که نسل‌های آینده سال‌ها از آن استفاده خواهند برد. او در ضمن تاکید کرد که اکثریت شغل‌های زیرساختی که او ایجاد می‌کند نیازی به مدرک دانشگاهی نخواهند داشت. 

رئیس‌جمهور به روشنی می‌خواست به عموم مردم آمریکا نشان دهد که برنامه‌هایی که برای به‌روزسازی جاده و پل و راه ‌آهن دارد باعث ایجاد شغل برای مردم عادی و بهبود خدمات می‌شود. از جمله این برنامه‌ها تعویض تمام خط لوله‌های سربی است که باعث آلودگی آب در بسیاری نقاط آمریکا شده‌اند. از دیگر برنامه‌های بایدن این است که به ۳۵ درصد از مردم روستانشین آمریکا که هنوز به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند این خدمات مهم را ارائه کند.

در این سخنرانی رئیس‌جمهور در ضمن تاکید داشت که این برنامه‌ها باعث تقویت قدرت اقتصادی آمریکا و کاهش اتکای کشور به واردات می‌شود. او گفت: «ما با چین و سایر کشورها در رقابت هستیم تا پیروز قرن بیست و یکم بشویم. هیچ دلیلی ندارد که نتوانیم تیغه توربین‌های بادی را به جای پکن در پیتزبورگ بسازیم. هیچ دلیلی!»

 بایدن در آستانه تکمیل ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری خود قرار دارد که از زمان روزولت معمولا به عنوان معیاری برای بررسی عملکرد اولیه روسای جمهور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود فضای بسیار دوقطبی آمریکا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن عموما دوران موفقی داشته است. طبق نظرسنجی «سی‌ان‌ان» در روز چهارشنبه اکثریت مردم آمریکا (۵۳ درصد) از بایدن راضی هستند و ۶۰ درصد مردم باور دارند او دارد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند. در ضمن ۶۶ درصد مردم از برخورد او با کرونا راضی هستند. در کمتر از ۱۰۰ روزی که از دولت بایدن گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن به مردم تزریق شده است. بایدن اشاره کرد که ۹۰ درصد مردم آمریکا اکنون در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر با اماکن تزریق واکسن قرار دارند و تمام شهروندان بالای ۱۶ سال می‌توانند واکسن خود را دریافت کنند. 

بایدن در سخنرانی خود مطابق معمول روسای جمهور به مشکلاتی که از نفر قبلی به ارث برده نیز اشاره کرد. از دنیاگیری ویروس کرونا تا شورش ناکام طرفداران ترامپ به سوی کنگره در روز ۶ ژانویه، چند روز پیش از مراسم تحلیف بایدن. بایدن برای اشاره به جایگاه تاریخی دولتش گفت آمریکا در حال بیرون آمدن از «بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ است و در ضمن «بدترین حمله به دموکراسی‌مان از زمان جنگ داخلی» در قرن نوزدهم تا کنون را از سر گذرانده است. او اما با روحیه خوش‌بینی تاکید کرد که «آمریکا دوباره به حرکت افتاده است.»

چهارشنبه شب در ضمن شبی تاریخی بود چرا که در هیات رئیسه جلسه در کنار رئیس‌جمهور دو زن نشسته بودند: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان. بایدن در اشاره به این نکته گفت:‌ «خانم رئیس مجلس، خانم معاون رئیس‌جمهور. هیچ رئیس‌جمهوری تا بحال این کلمات را از این جایگاه به زبان نیاورده است. هیچ رئیس‌جمهوری تا بحال چنین چیزی نگفته است. و حالا زمان آن فرا رسیده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا البته فقط از دستاوردها نگفت و به چالش‌ها نیز اشاره کرد.

در رسم سیاسی آمریکا سخنرانی‌های اینچنینی معمولا از سوی حزب رقیب پاسخ می‌گیرند. پاسخ جمهوری‌خواهان را سناتور تیم اسکات از ایالت کارولینای جنوبی داد. او مدعی شد که موفقیت برنامه واکسیناسیون به پیش از بایدن باز می‌گردد. اسکات به پنج مصوبه مهم در کنگره در زمینه ویروس کرونا اشاره کرد که «تحت رهبری جمهوری‌خواهان» تصویب شده‌ بودند و با این حال از حمایت هر دو حزب برخوردار بودند.