هشدار اشتباه پنتاگون مبنی بر خطر برخورد یک شیء ناشناخته با کپسول دراگون

زباله‌های فضایی بسیاری پیرامون سیاره ما وجود دارند که خطری واقعی برای کاوش‌های فضایی محسوب می‌شوند

سرنشینان کپسول دراگون اسپیس اکس پیام هشداری در ارتباط با یک جسم مرموز دریافت کردند- HANDOUT / NASA / AFP

هفته گذشته، فضانوردان ناسا و اسپیس اکس در مسیر ایستگاه فضایی بین المللی از کنار یک جسم ناشناس پرنده عبور کردند. سرنشینان کپسول دراگون اسپیس اکس که در تاریخ ۲۳ آوریل به ایستگاه فضایی بین المللی سفر می‌کردند، پیام هشداری در ارتباط با یک جسم مرموز دریافت کردند. کلی هامفریز، سخنگوی ناسا، به تارنمای فوتوریسم گفت: «فرماندهی فضایی ایالات‌متحده آمریکا، تیم ناسا/اسپیس اکس را از این برخورد احتمالی مطلع کرد. این جسم ردیابی شده در رده اشیا ناشناخته طبقه‌بندی شده بود.»

هرچند که این شی به طور عجیبی ظاهرا ۴۵ کیلومتر از فضاپیما فاصله داشته است، فاصله‌ای کافی که به گفته هامفریز، «برای سرنشینان یا فضاپیماهیچ خطر واقعی وجود نداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپیس اکس به فضانوردان توصیه کرد که برای جلوگیری از برخورد، لباس‌های محافظ تحت فشار را به تن کنند زیرا زمانی برای محاسبه و انجام مانور جلوگیری از برخورد با زباله های فضایی وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، سارا گیلس، مهندس منابع عملیات فضانوردان اسپیس اکس، گفت: «به منظور ایجاد آمادگی، ما یک برخورد احتمالی با فاصله‌ای نسبتا نزدیک به دراگون را شناسایی کردیم. از این رو لازم بود که سرنشینان فورا مراحل پوشیدن لباس های محافظ را آغاز کنند و موقیعت خود را بر روی صندلی ها ایمن کنند. ما احتیاط به خرج خواهیم داد تا شما را در موقعیت بهتری قرار دهیم.»

فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا (که با عنوان 18SPCS نیز شناخته می‌شود) می‌گوید که پنتاگون، چند ساعت پس از پرتاب فضاپیما، ناسا را از این برخورد بالقوه آگاه کرده است.

این در حالی است که اریک دیک، سخنگوی فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا، می گوید: «پس از بررسی‌های بیشتر، اسکادران هجدهم کنترل فضایی به سرعت تشخیص داد که خطر برخورد وجود ندارد، همه سرنشینان در ایمنی به سر می‌برند و فضاپیما در خطر نیست.»

دیک به ایندیپندنت گفت: «اسکادران هجدهم کنترل فضایی پس از بررسی بیشتر به سرعت مشخص کرد که برخورد احتمالی بین کپسول کرو-۲ واین شی، یک گزارش اشتباه بود. خطر برخورد با کرو دراگون هرگز وجود نداشت. آژانس فضایی اینک در حال بررسی دلیل این گزارش نادرست است.

اسپیس اکس تا زمان انتشار این مطلب به درخواست ایندپندنت مبنی بر اظهارنظر در این رابطه پاسخی نداده است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد که این جسم ناشناخته همان نوع به اصطلاح اشیا ناشناخته باشد که با حیات بیگانه مرتبط است. زباله‌های فضایی بسیاری پیرامون سیاره ما وجود دارند که خطری واقعی برای کاوش‌های فضایی محسوب می‌شوند.

بر اساس اعلام سازمان فضایی اروپا، در حال حاضر ۱۲۸ میلیون شیء تا اندازه حدود یک سانتیمتری و ۹۰۰هزار شی بین یک تا ۱۰ سانتیمتری و ۳۴ هزار شیء بزرگتر از ۱۰ سانتیمتر پیرامون زمین وجود دارند. بر اساس برآورد ناسا در سال ۱۹۷۸، پیامدهایی که در صورت برخورد پیش می‌آید می‌تواند یک لایه غیرقابل نفوذ از زباله‌های فضایی ایجاد کند که پرتاب‌های فضایی از زمین را غیرممکن کند. طبق گزارش‌ها، این تنها خطر برخوردی نیست که شرکت‌های ایلان ماسک در آن نقش ایفا می‌کردند. گزارش شده بود که ماهواره اسپیس اکس به فاصله ۶۰ متری یک فضاپیمای وان وب رسیده بود، رخدادی که مستلزم غیرفعال کردن سامانه جلوگیری از برخورد ماهواره استارلینک اسپیس اکس بود.

اگرچه اسپیس اکس به شکل بحث‌برانگیزی ادعا کرده که شرکت رقیب خدمات‌دهنده اینترنت یعنی «وان وب»، «آشکارا در اشتباه است» و این که «احتمال برخورد هرگز از آستانه مانور بالاتر نرفته است و ماهواره‌ها حتی در صورت اجرا نشدن مانور، باز هم به یکدیگر برخورد نمی کردند». وان وب از ادای توضیح در این باره به ایندیپندنت خودداری کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان