پیش‌بینی تابستان بی‌آب و برق برای ده‌ها شهر ایران 

در بیشتر نقاط ایران «خشکسالی شدید» حاکم است و کم‌آبی به کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برقابی منجر می‌شود

اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، معاون وزیر نیرو از کاهش کاهش هشت‌درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت‌به سال گذشته خبر داد- تصویر از خبرگزاری ایلنا

مسئولان و کارشناسان حوزه آب و برق ایران، درپی افزایش سه درجه‌ای میانگین دما در کشور نسبت به میانگین بلندمدت و کاهش بارندگی در یک سال اخیر، درمورد بحران احتمالی کم‌آبی و خاموشی در تابستان ۱۴۰۰ هشدار می‌دهند. 

پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۵۰ شهر ایران در تابستان ۱۴۰۰شهر دچار تنش آبی باشند و همین کم‌آبی به محدودیت تولید برق در نیروگاه‌های برقابی منجر خواهد شد، ضمن آنکه میزان مصرف برق در کشور رو به افزایش است.

صادق ضیائیان،مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، روز دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، گفته بود که از ابتدای فروردین تاکنون، میانگین دمای هوا در کشور نزدیک به سه درجه سانتیگراد بیشتر از حد نرمال و میانگین بلندمدت بوده است.

روزنامه ایران روز پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در گزارشی به نقل از مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، نوشت: «با افزایش دمای دو تا سه درجه نسبت به نرمال بلندمدت مواجهیم و این افزایش دما مصرف را بالا خواهد برد. ضمن آن‌که دستگاه‌های سرمایشی به سبب گرمای زودهنگام، زودتر از سال قبل روشن می‌شود.»

به گفته رجبی‌مشهدی، با کاهش ۳۰ درصدی میزان بارش‌ها ذر یک سال گذشته، احتمال دارد که آب پشت سدهای نیروگاه‌های برقابی برای تولید برق نسبت‌به دوره مشابه سال گذشته کمتر باشد. البته او افزوده است که «در نیمه اردیبهشت‌ماه می‌توان میزان تأثیر کاهش‌ها را بر توان تولید برق کشور دقیق‌تر بررسی کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ۱۴ فروردین‌ماه، گفته بود که در دو هفته ابتدایی فروردین‌ماه در کل کشور «تنها ۱۷ میلیمتر بارش داشتیم» که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور حدود ۸۵ درصد کمتر است. او افزود که درحال‌ حاضر در بیشتر نقاط کشور «خشکسالی شدید» حاکم است و آثار کم‌بارشی را «به‌زودی» روی سدها خواهیم دید. 

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، در چنین شرایطی آبدهی رودخانه‌ها و آب پشت سدها کم می‌شود و تولید برق در نیروگاه‌های برقابی کاهش خواهد یافت.

البته بارندگی کم، همین حالا هم تأثیر خود را بر ذخیره آب پشت سدها گذاشته است. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو، اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از کاهش کاهش هشت درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت‌به سال گذشته خبر داد. 

در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹، حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، از کاهش ۳۰درصدی باران بارندگی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن خبر داده بود. او گفته بود که این مسأله موجب کم‌آبی در بسیاری از شهرها و روستاها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی به «۲۲۰ تا ۲۵۰» شهر در تابستان ۱۴۰۰ خواهد شد. 

هدایت‌الله فهمی، کارشناس ارشد حوزه آب نیز به روزنامه «ایران» گفته است: «امسال نه‌تنها در تأمین آب کشاورزی، بلکه در تأمین آب شرب و بهداشتی شهرها و روستا نیز تنگناهایی وجود خواهد داشت، به‌ویژه در شهرهایی که بخش قابل توجهی از تأمین آب آن‌ها از آب‌های سطحی و سدها انجام می‌شود.»