پاکسازی اطراف تعمیدگاه حضرت مسیح از مین‌های به جامانده از جنگ ۱۹۶۷

اسرائیل زمین های اطراف کلیساها و صومعه ها را به بهانه بازسازی مصادره کرده

عکس از ایندیپندنت عربی

در پی جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، هفت کلیسا و صومعه در نزدیکی رود اردن، که در محور جنگ قرار داشت، بسته شد و برای مدت ۵۲ سال هیچ کس اجازه ورود به این منطقه را نداشت. در این اواخر مقامات فلسطینی در همکاری با برخی نهادهای خارجی، اقدام به پاکسازی این منطقه از مین‌های جنگی به جامانده در اطراف کلیسا‌ها و تعمیدگاه حضرت مسیح کردند.

تعمیدگاه حضرت مسیح در جنوب شرقی شهر اریحا در کرانه باختری رود اردن واقع شده است که به‌عنوان سومین مکان مقدس مسیحیان به شمار می‌رود. مسیحیان عقیده دارند که حضرت مسیح برای نخستین بار توسط حضرت یحیی در این جا تعمید یافت و به‌همین مناسبت این منطقه به عنوان تعمیدگاه حضرت مسیح شهرت یافته است.

این منطقه تاریخی که دارای هفت کلیسا بوده و برای مدت ۵۲ سال تبدیل به منطقه بسته نظامی شده بود، متعلق به هفت فرقه مسیحی است.

پس از دریافت موافقت از مقامات اسرائیلی، انجمن هالو ترست بریتانیا در همکاری با نهاد پاکسازی مین‌های جنگی فلسطین سعی دارد این منطقه تاریخی را از مین‌های جنگی به جامانده از جنگ‌های سال ۱۹۶۷ پاکسازی کند.

رود اردن

منابع آگاه به ایندیپندنت عربی اظهار داشتند که مقامات اسرائیلی به کلیساها و صومعه‌های این منطقه اطلاع دادند که مساحت زمین‌های مربوط به اماکن مقدسه این ناحیه کاهش یافته است، زیرا دولت اسرائیل در عوض موافقت با بازسازی کلیساها و صومعه‌ها، بخش‌های زیادی از زمین‌های اطراف را مصادر کرده است.

منابع یاد شده خاطرنشان كردند كه پس از پاکسازی این منطقه از مین‌های جنگی، اسرائیل می‌خواهد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، یک تفریحگاه ویژه که تحت کنترل کامل اسرائیل باشد را در این منطقه تاریخی بنا کند.

در نتیجه فعالیت‌هایی که به منظور پاکسازی این منطقه تاکنون انجام شده است، بخش‌های زیادی از این خطه تاریخی از وجود مین‌های جنگی به جامانده از جنگ ۱۹۶۷ پاکسازی شده است.

توسعه گردشگری

صومعه‌هایی که در این منطقه واقع شده است متعلق به کلیساهای اتیوپی، رومی، قبطی، فرانسیسکن، یونان، روسی و سریانی هستند.

اسامه ابوحنانه، رئیس مرکز پاکسازی مین‌های جنگی در فلسطین گفت مرحله دوم پاکسازی این منطقه  تا ماه اوت سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد، سپس کلیساها و صومعه‌های پاکسازی شده به منظور بازسازی و بازگشایی به مقامات مذهبی واگذار می‌شود.

در پیوند با این موضوع، خانم رولا معایعه، وزیر گردشگری و آثار باستانی فلسطین گفت به‌رغم کنترل اسرائیل بر این منطقه، اما فلسطینیان در تلاش برای احیا و بازسازی این گستره تاریخی هستند.

نقشه‌های نظامی

پروژه پاکسازی این منطقه از مین‌های جنگی حدود ۳ میلیون دلار هزینه دارد و انجمن هالو ترست بریتانیا توانسته است برای آغاز این پروژه کمک‌های لازم را جمع‌آوری کند. در حال حاضر گروهی متشکل از ۲۲ متخصص مواد انفجاری سرگرم کار در این پروژه هستند.

نیروهای اسرائیلی نقشه‌های نظامی را در اختیار کارشناسان این پروژه قرار دادند تا موقعیت مین‌ها، بمب‌ها و سایر موشک‌های منفجر نشده را بهتر شناسایی کنند.

پس از پایان جنگ میان اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، نیروهای اسرائیلی مین‌های جنگی زیادی را در این منطقه، به‌ویژه در مقابل ورودی صومعه‌ها و کلیساها جاگذاری کردند تا بدین شیوه مانع بازگشت فلسطینیان از طریق رود اردن شوند.

شایان ذکر است که کلیساهای غربی همه ساله جشن اپیفانی (خاج‌شویان) را در ششم ماه ژانویه در تعمیدگاه‌ها برگزار می‌کنند، در حالی که کلیساهای ارتدکس شرقی نوزدهم این ماه را جشن می‌گیرند.

افزون بر اهمیت مذهبی، تعمیدگاه حضرت مسیح از اهمیت اقتصادی بزرگی برخوردار است وهمه ساله ده‌ها هزار زائر و جهانگرد از این منطقه تاریخی دیدن می‌کنند، در سال ۲۰۱۸، شمار زائران و گردشگران این منطقه به ۸۰۰ هزار نفر رسید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia