واکسن فایزر بر نوع هندی ویروس کرونا موثر است

سازمان بهداشت جهانی گفت نوع جدید ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شد، تا روز سه‌شنبه (۲۸ آوریل) دست‌کم در ۱۱۷ کشور دیگر نیز شناسایی شده است.

-Christof STACHE / AFP

اوغور شاهین، شریک بنیانگذار شرکت داروسازی بیون‌تک، روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که واکسن مشترک این شرکت با فایزر، در مقابل نوع هندی ویروس کرونا موثر است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آقای شاهین گفت: «هنوز در حال آزمایش نوع هندی ویروس هستیم، اما کرونای هندی جهش‌هایی دارد که قبلا آنها را تست کرده‌ایم و واکسن ما رویشان موثر است. بنابراین از این مسئله اطمینان دارم.»‌

او افزود: «واکسن فایزر-بیون‌تک به شکلی هوشمندانه تولید شده و اطمینان داردم که موثر خواهد بود. و اگر لازم باشد که حفاظت واکسن را تقویت کنیم، این کار را خواهیم کرد و نگرانی از این جهت وجود ندارد.»

در یک ماه گذشته هند صحنه اوج ناگهانی موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ بر اثر آن بوده و جهان نگران آن است که نوع جدید ویروس کرونا که در هند شیوع یافته، بحران را تشدید کند. قبلا گفته شده که نوع هندی ویروس در مقایسه با گونه‌های قبلی سرعت انتقال آن ۵۰ درصد بیشتر است و میزان کشندگی آن ۶۰ برابر انواع قبلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی گفت نوع جدید ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شد، تا روز سه‌شنبه (۲۸ آوریل) دست‌کم در ۱۱۷ کشور دیگر نیز شناسایی شده است.

این نهاد بین‌المللی هنوز از اعلام نکرده که این «نوع نگران‌کننده» ویروس است و یا این که در مقایسه با نوع اصلی آن مسری‌تر، کشنده‌تر یا مقاوم‌تر در مقابل واکسن است.

روز سه‌شنبه پیشتر همزمان با افزایش شتابان شمار مبتلایان جدید به کووید-۱۹ و همچنین شمار جان‌باختگان این بیماری در ایران، مقام‌های بهداشت و درمان درباره افزایش روند مرگ‌ومیر در هفته‌های آینده ابراز نگرانی کرده بودند. وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران درباره شنیده شدن «صدای پای ویروس جهش‌یافته هندی» هشدار داده بود و مقام‌های بخش بهداشت و سلامت گفته بودند که امکان ورود این ویروس به کشور وجود دارد.

همچنین در روز سه‌شنبه دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از شناسایی پنج تبعه هندی مبتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت که مسئله ابتلای آنان به نوع جهش‌یافته ویروس در دست بررسی است.