اختلاف‌نظر بر سر رهاسازی میلیون‌ها پشه تغییر ژنتیکی یافته

معترضان انجام چنین آزمایش‌هایی را «آزاردهنده» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند

پشه‌های غیرگزنده نر که در آن‌ها تغییرات ژنتیکی ایجاد شده، با پشه‌های ماده محلی گزنده، جفتگیری خواهند کرد-pexels

ساکنان فلوریدا از برنامه یک شرکت بیوتکنولوژی که قصد دارد میلیون‌ها پشه را که دستکاری ژنتیکی شده‌اند در این شهر رها کند، خشمگین هستند.

این شرکت بیوتکنولوژی انگلیسی با نام «اکسی تک» (Oxitec)، پیش‌بینی کرده است که پروژه آزمایشی خود را با هدف مبارزه با پشه‌های ناقل بیماری، در هفته منتهی به ۲۶ آوریل در بخش های مهمی از فلوریدا به راه‌ اندازد.

در این پروژه بررسی می‌شود که آیا پشه‌های تغییر ژنتیکی داده شده، می‌توانند به عنوان جایگزینی برای سموم دفع آفات و کنترل بیماری‌هایی مانند تب دِنگی، زیکا، چیکونگونیا و تب زرد به کار روند؟

این شرکت اعلام کرده است که پشه‌های غیرگزنده نر که در آن‌ها تغییرات ژنتیکی ایجاد شده، از جعبه‌های مخصوص بیرون آورده می‌شوند تا با پشه‌های ماده محلی گزنده، جفتگیری کنند.

اعتراضات ساکنان فلوریدا علیه این پروژه در حال افزایش است. آن‌ها انجام چنین آزمایش‌هایی را «آزاردهنده» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند.

پایگاه خبری «فوتوریسم» گزارش داده که مگان هال، یکی از اهالی روستای اسلامورادا فلوریدا، در جلسه شورای محلی که ماه مارس برگزار شد، گفته است: «به نظر من این یک جنایت است و ما در طول این آزمایش مورد آزارواذیت قرار خواهیم گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «به نظر من این یک جنایت است که هیئت کنترل پشه‌های فلوریدا، ما را در معرض ارعاب و وحشت قرار دهد.»

منتقدان این طرح، این موضوع را مطرح کرده‌اند که اختلاط پشه‌های مهندسی شده و نوع وحشی (محلی) پشه‌ها، ممکن است به دوگانگی ژنتیکی منجر شود اما این شرکت بیوتکنولوژی، معتقد است که این آزمایش‌ها باعث تغییر بیشتر در پشه‌های وحشی نمی‌شود.

یکی دیگر از ساکنان روستای اسلامورادا، در جلسه ماه مارس گفت: «من خیلی سعی می‌کنم در گوشه‌ای بایستم و بگویم: بله! اجازه بدهید این کار انجام شود اما هر چقدر بیشتر می‌پرسم، کمتر پاسخ‌ می‌گیرم و این باعث می‌شود سوالات بیشتر و بیشتری مطرح شوند.»

شرکت «اکسی تک» در وب‌سایت خود اعلام کرده است که در مناطقی که قرار است این طرح انجام شود، حمایت عمومی وجود دارد؛ ضمن این که آن‌ها موافقت کامل کلیه نهادهای نظارتی را نیز کسب کرده‌اند.

مگان هال از ساکنان روستای اسلامورادا به پایگاه خبری فوتوریسم گفت: «من بسیار ناراضی هستم چون شخص ثالث مستقلی که به لحاظ علمی یا مطالعات ایمنی یا بررسی تاثیرات محیط زیستی روی این پروژه مسلط باشد، وجود ندارد. تمام اطلاعات را شرکت اکسی تک به ما می‌دهد که فروشنده است. ما همه چیز را به خطر انداخته‌ایم و چیزی به دست نمی‌آوریم و همه این‌ها، در راستای اهداف شرکت اکسی تک است.»

آندره لال، مدیر اجرایی این پروژه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «بخش مهمی از ماموریت ما، محافظت از ساکنان فلوریدا در برابر پشه‌های ناقل بیماری تب زرد است. از آنجا که در برابر برخی روش‌های کنترلی، مقاومت می‌شود، ما به ابزارهای جدیدی برای مبارزه با این پشه احتیاج داریم.»

ایندیپندنت برای دریافت توضیحات بیشتر با اکسی تک تماس گرفته است.

این شرکت تاکید دارد که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا، بخش کشاورزی و خدمات مصرفی ایالت فلوریدا، مرکز کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده و یک هیئت مشاوره مستقل، آنان را تائید و پشتیبانی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان