نجات یک گونه نایاب گرگ وحشی در پنجشیر

قرار است این گرک پس از درمان جراحات وارده بر بدنش در جریان شکار، آزاد و به طبعیت بازگردانده شود

این گرگ وحشی از سوی مردم به دام افتاده است - فرهاد نوری

هفته‌ گذشته یک گرگ ‌وحشی نادر از سوی مردم در استان پنجشیر به دام افتاد. از قرار اطلاعاتی که به ایندیپندنت فارسی ارائه شد، این گرگ ‌وحشی از سوی ساکنان بخش اول روستای «پشغور» پنجشیر گرفتار شده بود و نزد یکی از بزرگان این روستا، به نام «ملک آمین» نگهداری می‌شد.           

محمد کاظم همایون، رئیس اداره محیط زیست کابل، در این باره به ایندیپندنت فارسی گفت: «طبق اطلاعاتی که به من رسید، یک گرگ‌ وحشی از سوی ساکنان محترم بخش اول روستای پشغور پنجشیر به دام افتاده که نزد یکی از بزرگان آن روستا نگهداری می‌شود و من این پیام را به استاندار محترم پنجشیر رساندم تا تلاش شود پیش از آن که به این حیوان نادر آسیب برسد، نجات یابد.»

نامه‌ای آقای همایون به استاندار پنجشیر برای نجات گرگ ‌وحشی، چنین است: «جناب والی صاحب باصلابت و مقاوم، یک گرگ ‌وحشی توسط اهالی بخش اول پشغور در دام گرفته شده است که فعلا نزد ملک امین، قریه‌دار، نگهداری می‌شود. نظر به قوانین محیط ‌زیستی، وظیفه ماست که در مورد حیات دیگران به ویژه محیط زیستی در حال انقراض، در این زمینه پیگیر باشیم و گرگ به دام افتاده را نجات دهیم.»

آقای همایون در ادامه گفت: «استاندار پنجشیر پس از دریافت نامه‌ من در مورد نجات گرگ‌ وحشی دست به کار شد و از طریق واتس‌اب به من اطمینان داد. اکنون گرگ ‌وحشی نزد ریاست محیط زیست پنجشیر است و نگهداری می‌شود تا زخم‌های کوچکی که در جریان گرفتار شدن برداشته است، درمان شود و پس بهبودی کامل دوباره در طبعیت آزاد شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که یک حیوان نادر و نایاب از سوی مردم پنجشیر گرفتار می‌شود. چند سال پیش نیز دو گربه کوهی از سوی یک چوپان در این استان گرفتار و سپس مضروب شده و جراحت‌های زیادی برداشته بودند، اما در آن زمان هم مسئولان پنجشیر هر دو گربه کوهی را از نزد چوپان نجات دادند و پس از درمان، دوباره به دامان طبیعت رها کردند.

قابل یادآوری است که آقای همایون، رئیس محیط زیست کابل، با تلاش‌های پی‌در‌پی در چند ماه اخیر توانسته است شماری از پرندگان نایاب را در کابل،  یک پلنگ کوهی را در استان لغمان، و اکنون یک گرگ ‌وحشی را در استان پنجشیر از دام شکارچیان نجات دهد. هرچند که نظر به قانون، اقای همایون تنها مسئولیت محیط زیست کابل را بر دوش دارد، اما او تاکید می‌کند که این مسئولیت فرد فرد شهروندان کشور است که در این زمینه هوشیار باشند و برای حفظ محیط زیست خود تلاش کنند.

آقای همایون چندی پیش نیز اعلام کرد که شکار و نگهداری حیوانات نایاب در کابل ممنوع است و با کسانی که از این امر سرپیچی کنند، در هر سطح و مقامی که باشند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. او با فرستادن پیام‌های جداگانه به مسئولان شماری از استانداری‌های کشور از آنان خواست که اجازه ندهند مردم جانوران و پرندگان نادر را شکار و نگهداری کنند، تا نسل آنان از بین نرود.

شهروندان افغانستان از این تلاش‌های رئیس محیط زیست کابل و سایر کسانی که برای نجات حیوانات و پرندگان نایاب کشورشان تلاش می‌کنند، سپاسگزارند و تاکید دارند که باید آقای همایون و سایر مسئولانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، حمایت جدی شوند.

بیشتر از زندگی