سفرهای تابستانی؛ اتحادیه اروپا آمریکایی‌های واکسن‌زده را می‌پذیرد

آمریکایی‌هایی که به طور کامل واکسینه شده‌اند می‌توانند در فصل تابستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند

تاکنون بیش از ۲۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار آمریکایی واکسینه شده‌اند -shutterstock

اورزولا فن درلاین، رئیس اتحادیه اروپا، به نیویورک‌تایمز گفته است که شهروندان آمریکایی که در برابر کووید-۱۹ به طور کامل واکسینه شده‌اند، می‌توانند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

فن درلاین، در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با این نشریه، گفت که به اعتقاد او، در ماه‌های آینده «رفت‌وآمد آزادانه» میان آمریکا و اروپا ممکن خواهد شد.

او گفت: «تا جایی که می‌دانم، آمریکایی‌ها از واکسن‌های به تائید رسیده در آژانس داروی اروپا استفاده می‌کنند. این امر، آزادانه سفر کردن به اتحادیه اروپا را ممکن می‌کند.»

خانم فن درلاین با اشاره به این که هر سه واکسن مورد استفاده در آمریکا از جمله فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون، از طرف بازرسان آژانس دارویی اروپا تایید شده‌اند، گفت: «کلیه اعضای ۲۷ گانه (اتحادیه اروپا)، افرادی را که واکسن‌های مجاز را دریافت کرده باشند، بی‌قید وشرط (به خاک خود) می‌پذیرند.»

یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم اظهارات خانم فن درلاین را تائید کرده اما در این مورد اطلاعات بیشتری نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر شهروندان آمریکا بتوانند به اروپا سفر کنند، نشان دهنده تغییری عمده در سیاست‌هایی است که ازآغاز همه‌گیری کرونا اعمال شده است.

از مارس ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا در مورد سفرهای خارجی محدودیت‌های گسترده‌ای وضع کرد و به علت موارد بسیار ابتلا به ویروس کرونا در ایالات‌متحده، از ورود شهروندان آمریکایی به اروپا، حتی در تابستان گذشته که مقررات قرنطینه تعدیل شد، ممانعت کرد. 

حال که رئیس‌جمهور بایدن برنامه واکسیناسیون شهروندان را تسریع کرده، سخنان خانم فن درلاین این امیدواری را در میان میلیون‌ها آمریکایی به وجود آورده است که  شاید پیش از پایان سال بتوانند به اروپا سفر کنند.

به گزارش مرکز جلوگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی)، تاکنون بیش از ۲۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار آمریکایی واکسینه شده‌اند. بیش از ۱۳۹.۹ میلیون نفر یعنی ۴۲.۲ درصد مردم نخستین دوز واکسن را دریافت کرده‌ و ۹۴.۷ میلیون نفر یعنی ۲۸.۵ درصد شهروندان آمریکایی نیز به طور کامل واکسینه شده‌اند.

اما نتیجه یک نظرخواهی در ماه گذشته نشان می‌دهد که دولت جو بایدن در واکسینه کردن اکثریت آمریکایی‌ها با موانعی روبه‌رو است.  به گزارش موسسه نظرخواهی «ان‌پی‌آر/ ماریست»، از هر چهار نفر، یک نفر از دریافت واکسن خودداری می‌کند. پنج درصد دیگر از مردم هم گفته‌اند هنوز در مورد آن تصمیم نگرفته‌اند. بیشتر کسانی که با واکسن مخالفند، جمهوری‌خواهان ساکن مناطق روستایی هستند. 

با این وجود، تغییر سیاست اتحادیه اروپا به معنی آن است که به احتمال قوی، میلیون‌ها آمریکایی خواهند توانست در این تابستان به اروپا سفر کنند. 

انتظار می‌رود شخص آقای بایدن نیز در ماه ژوئن به منظور شرکت در کنفرانس سران آمریکا و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کند و از طرف خانم فن درلاین و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، مورد استقبال قرار گیرد.

خانم فن درلاین در توییتی در روز جمعه، ضمن «اظهار خشنودی» از دیدار ماه ژوئن رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت: «کارهای بسیاری هست که باید با یکدیگر انجام دهیم؛ از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا بهداشت؛ از بازرگانی تا چالش‌های ژئوپولیتیکی.» 

ایندیپندنت نظر دولت بایدن را در این‌باره جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان