متخصصان مزه‌سنجی شراب در فرانسه، واکسن کرونا می‌خواهند

از دست دادن حس بویایی و چشایی ناشی از کرونا، برای متخصصان با مشاغلِ وابسته به این دو حس، همچون کابوس است

تعدادی از دانشجویان رشته شراب‌شناسی، بعد از ابتلا به ویروس کرونا، ترک تحصیل کرده‌اند - REUTERS/Sarah Meyssonnier

از آنجا که ویروس کووید-۱۹ به حس بویایی افراد لطمه می‌زند، متخصصان مزه‌سنجی شراب در فرانسه از دولت درخواست کرده‌اند تا در ابتدای صف تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.

بنا بر بررسی آماری اتحادیه متخصصان شراب شناسی، بیش از یک سوم از متخصصان مزه‌سنجی شراب در فرانسه که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شدند، گفته‌اند که این ویروس به قابلیت کاری آن‌ها لطمه زده است.

یکی از علائم اصلی ابتلا به کرونا، از دست دادن حس چشایی و بویایی‌ است و این برای متخصصانی‌ که شغلشان به این دو حس بسیار وابسته است، یک کابوس است.

سوفی پالاس، متخصص شراب‌شناس، بعد از ابتلا به کرونا در تشخیص طعم‌های پایه‌ای که لازمه شغل او هستند، با مشکل مواجه شده است. او با به یاد آوردن از دست دادن حس‌هایش می‌گوید: «مثل گیر کردن درون سیاهچاله بود. حس وحشتناکی بود. به کلی  تاب و توانم را از دست دادم.»

او در ادامه گفت: «نوشیدن شراب دیگر نه لذتی داشت و نه شوقی و احساسی در من برمی‌انگیخت. تنها طعمی که حس می‌کردم طعم الکل بود و ترشی.»

خانم پالاس در مصاحبه با شبکه فرانس۲۴ گفته که مجبور شده است دوباره بینی خود را تمرین دهد.

او چنین روایت می‌کند که بعد از مزه کردن یک لیوان شراب سفید پیرنه، «طعم میوه‌های گرمسیری را تشخیص می‌دادم اما برای تشخیص عطر و طعم آناناس باید بیشتر تمرکز می‌کردم در حالی‌ که قبلا آن را راحت تشخیص می‌دادم. فکر می‌کنم هنوز باید زحمت زیادی بکشم تا بتوانم مانند گذشته سریع تشخیص بدهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مسئله باعث نگرانی سردمداران صنعت شراب فرانسه شده است. شراب‌شناسانی مانند خانم پالاسَ، کارشناس این رشته هستند و در این زمینه، آموزش علمی دیده‌اند. آنان در مراحل تقطير، مخلوط کردن و ریختن شراب درون بطری‌ها، به شراب‌سازان مشاوره می‌دهند.

به گزارش اتحادیه متخصصان شراب‌شناسی، تعدادی از دانشجویان این رشته بعد از ابتلا به ویروس کرونا، ترک تحصیل کرده‌اند.

دیدیه فاژ، رئیس این اتحادیه، اعلام کرد که این نهاد به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور و ژان کَستِکس، نخست‌وزیر، نامه نوشته و از آن‌ها خواسته است تا متخصصان مزه‌سنجی شراب در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند تا معاششان حفظ شود.

آقای فاژ در این نامه نوشت: «طعم‌شناسی، قلب حرفه شراب‌شناسی و رکن اصلی درست کردن شراب است. در هر مرحله، از برداشت انگور تا ریختن شراب درون بطری‌ها، به تشخیص کیفیت شراب و تصمیمات فنی مربوطه به مزه‌سنجی بستگی دارد.»

ایندیپندنت پاسخ دولت فرانسه به این نامه را جویا شده است.

آقای فاژ در پاسخ به این سوال که از دست دادن حس چشایی یا بویایی برای شراب‌شناسان به چه معنا است، گفت: «مانند این است که از نوازنده‌ای بخواهید بدون ساز بنوازد.»

به گزارش انجمن صنفی این صنعت (اف.ای.وی.اس)، صنعت چند میلیارد پوندی شراب فرانسه طی سال گذشته آسیب دیده و گردش مالی آن در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۱.۳ درصد افت کرده است. این کاهش تا حدی نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا بوده اما به گفته اف.ای.وی.اس، از سرگیری عوارض مالیاتی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، صادرات سال گذشته را ۴۰۰ میلیون یورو کاهش داده است.

بنا براعلام سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از ۱۷ میلیون دوز واکسن در فرانسه تزریق شده است. پس از یک شروع کُند، دولت فرانسه سرعت تزریق واکسن در ماه گذشته را افزایش داده و فقط در طول هفته گذشته، ۲.۵ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی