مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره برجام سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تمرکز ما بر روی توافقی است که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود

نشست وین در تاریخ ۶ اوریل ۲۰۲۱ - LARS TERNES / EU DELEGATION IN VIENNA / APA / AFP

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که نشست کمیسون مشترک برجام روز سه‌شنبه از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش رویترز این مذاکرات در شهر وین و با حضور نمایندگان کشورهای عضو برجام و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات پیش رو درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده آمریکا به این توافق و چگونگی اطمینان از اجرای کامل آن، مذاکره خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاست این نشست را انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برعهده خواهد داشت.

در این مذاکرات، ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری اتحادیه اروپا مذاکره می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دور سوم مذاکرات حضور خواهد داشت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: تمرکز ما بر روی توافقی است که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز از احتمال طولانی‌تر شدن این دور از مذاکرات خبر داد.

وی در توییتی نوشت: «دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۷ آوریل در وین برگزار می‌شود. طرف‌ها مذاکرات را در خصوص احیای توافق هسته‌ای، از جمله در قالب سه کارگروه ادامه خواهند داد. اینکه دور جدید گفت‌وگوها طولانی‌تر از دور قبلی باشد، منتفی نیست.»

در دور اول این مذاکرات که هفته گذشته انجام شد، طرف‌های اروپایی گفتند که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما کار بیشتری لازم است. مقامات اتحادیه اروپا گفته بودند که هیات‌های مذاکره کننده باید در این مرحله برای مشورت بیشتر به پایتخت‌هایشان برگردند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز بعد از پایان دور اول گفت‌وگوها آن را «به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.» آمریکا نیز گفته است مذاکرات رو به جلو اما توام با چالش است.

انریکه مورا نیز هفته گذشته گفت که ایالات متحده و قدرت‌های جهانی باید برای رسیدن به توافق برای احیای برجام، بسیار بیش از این تلاش کنند.

او در توییتر خود نوشت که پیشرفت‌هایی در طول دو هفته گذشته حاصل شده است اما در عین حال اضافه کرد که کار سخت بیشتری برای رسیدن به توافق مورد نیاز است.