واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی اظهارات جنجالی ظریف

در این فایل صوتی عملکرد سپاه قدس، قاسم سلیمانی و روسیه در تقابل با منافع ملی ایران عنوان شده است

برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، با انتقاد از انتشار این فایل، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی اخیر دانستند - Iranian Presidency / AFP

انتشار فایل صوتی اظهارات جنجالی جواد ظریف در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نقش سپاه و روسیه در تخریب برجام و انتقاد از نادیده‌گرفتن منافع ملی از سوی قاسم سلیمانی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، با انتقاد از انتشار این فایل، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی اخیر دانستند و برخی نیز پا را فراتر گذاشتند و دسترسی رسانه‌های برون مرزی به این فایل را یک اقدام سیاسی هماهنگ شده توسط مشاور رئیس‌جمهور عنوان کردند.

در مقابل نیز، آقای «آشنا» با انتشار توییتی این سخنان را اتهام خواند و نوشت: «ان‌شاءالله این سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.»

از سوی دیگر، محمدعلی ابطحی و رئیس‌دفتر پیشین محمد خاتمی و برخی از افراد نزدیک به نیروهای امنیتی انتشار این فایل صوتی را با ربودن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل مقایسه کردند و آن را نفوذ در سیستم امنیتی دانستند.

ابطحی در این مورد نوشت: «انتشار فایل صحبت خصوصی ظریف کاری مثل دزدیدن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل است.»

 اما چندی بعد او در پاسخ به انتقادات از افشای این فایل صوتی گفت: «گفتن این سخنان اصلاً غیرعادی نیست، دفتر رهبری در حال گردآوری خاطرات وزرا و مسئولان است و من هم جزو مصاحبه‌شوندگان بودم و بازترین و صریح‌ترین حرف‌ها را آنجا زدم چون برای تاریخ است، بقیه هم ... در همه جای دنیا چنین است و این مصاحبه‌ها سال‌ها بعد منتشر می‌شود.»

در مقابل، امروز صبح سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فایل صوتی منتشر شده گفت که اظهارات ظریف مصاحبه نبوده و تنها یک گفت‌وگو در چارچوب‌های معمول و محرمانه در داخل دولت بوده است. او هدف از این گفتگو را انتقال سوابق و تجارب به دولت‌ بعد و ثبت در اسناد عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که موضوع انتشار فایل صوتی ظریف و افشای برخی روابط پشت پرده در فضای مجازی موردتوجه افکارعمومی قرار گرفته است، روزنامه‌های تهران با این موضوع خیلی سرد برخورد کردند و آن را کم‌اهمیت دانستند. به جز روزنامه فرهیختگان که در تیتر اول خود با کنایه حسام‌الدین آشنا را مسئول انتشار این فایل دانست. این روزنامه با عکسی از محمدجواد ظریف در ذیل تیتر «یک رسوایی آشنا» این سؤال را مطرح کرد: «جالب اینکه روحانی سال‌ها دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور بوده و آشنا، مشاور و مسئول پروژه اخیر نیز سابقه طولانی کار در وزارت اطلاعات داشته است. چگونه قابل باور است فایل صوتی محرمانه کشور، فایلی که وزیر امور خارجه حین مأموریت ملی‌اش در آن حرف‌های بسیار مهمی زده اکنون در اختیار بیگانه باشد؟ فایل صوتی ظریف فارغ از محتوای آن، یک رسوایی بزرگ برای دولت روحانی است.»

روزنامه‌های اعتماد، شرق، وطن امروز نیز اشاره کوچکی به بحث انتشار فایل صوتی داشتند اما سایر روزنامه‌ها در برابر این موضوع سکوت کردند.

برملا شدن مصاحبه‌ای خصوصی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جنجالی سیاسی به پا کرده است.

در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن به صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، آقای ظریف می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد. او در طول مصاحبه از سعید لیلاز می‌خواهد که بخش‌هایی از گفته‌هایش را منتشر نکند.