سفر فرستاده ویژه پاکستان برای افغانستان به کابل

محمد صادق وارد کابل شده است تا به اعتمادسازی دوجانبه با مقام‌های افغان کمک کند

سفر سه روزه فرستاده ویژه پاکستان برای افغانستان در شرایط حساسی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح استانبول دو بار به تعویق افتاده است-رسانه‌های اجتماعی

محمد صادق، فرستاده ویژه پاکستان برای افغانستان، در یک سفر سه روزه، امروز وارد کابل شد تا با مقام‌های افغان درباره روند صلح این کشور گفت‌وگو کند. آقای صادق با هدف اعتمادسازی و تشریح نقش پاکستان در روند صلح افغانستان و مذاکره درباره همکاری‌های امنیتی و تجاری به کابل سفر کرده است.

محمد صادق که سفیر پیشین پاکستان در کابل بود، شناخت و روابط گسترده‌ای با مقام‌های افغان دارد و می‌کوشد در این شرایط حساس، از این ویژگی خود برای بهبود روابط دوجانبه استفاده کند.

افغانستان بارها و نیز به تازگی، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده است. گروه طالبان با شرکت نکردن در نشست صلح استانبول که به میزبانی ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد برگزار می‌شد، روند صلح افغانستان را به تعویق انداخته‌اند.

همزمان، یک هیئت بلندپایه طالبان به رهبری شیخ عبدالحکیم حقانی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان، به پاکستان سفر کرده است تا با رهبری طالبان و مقام‌های پاکستانی درباره روند صلح و شرط و شروط طالبان، گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تلاش‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف، برای جهت دادن به روند صلح افغانستان، همچنان جریان دارد. دو روز پیش، وزیران خارجه پاکستان، ترکیه و افغانستان در نشست سه‌جانبه در استانبول، بر بازگشت طالبان به میز مذاکره، کاهش خشونت و گفت‌وگوهای صلح تاکید کردند.

ترکیه همچنین اعلام کرده است که می‌کوشد زمینه برگزاری نشست سه‌جانبه این سه کشور در سطح رهبران را هم فراهم کند. انتظار می‌رود عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از برگزاری نشست صلح استانبول درباره روند صلح افغانستان گفت‌وگو کنند.

خواسته اصلی دولت افغانستان، آتش‌بس فوری و تقسیم قدرت با طالبان در چارچوب نظام دموکراتیک کنونی است اما طالبان بر آزادی هفت هزار زندانی خود و حذف نام رهبرانش از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد، تاکید دارند.