اعمال جریمه ۲۰۰هزار تومانی نقض قرنطینه از طریق حساب بانکی

«طی یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰هزار مورد نقض قرنطینه در کشور گزارش شده است»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا، از اعمال جریمه ۲۰۰هزار تومانی نقض قرنطینه از طریق قبض جریمه خودرو، قبض تلفن و  یا «حساب بانکی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا روز شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، در نشست این کمیته در وزارت کشور گفت که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، «طی یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰هزار مورد نقض قرنطینه در کشور داشتیم.»

این درحالی است که با شدت گرفتن موج چهارم همه‌گیری کرونا در سراسر ایران، براساس آمار وزارت بهداشت، هر روز حدود ۲۰هزار نفر به تعداد مبتلایان کووید-۱۹ افزوده می‌شود و تعداد مرگ‌های ناشی از این بیماری در روز به ۴۰۰ نفر نزدیک شده است. برپایه این گزارش‌ها، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا، به یک نفر در هر پنج دقیقه رسیده است.

ذوالفقاری از تصمیم‌‌گیری درمورد ایجاد امکان دسترسی همه دستگاه‌های دولتی به «سامانه ماسک وزارت بهداشت»  خبر داد و گفت: «هر کسی که به هر دستگاهی مراجعه می‌کند، بلافاصله با ثبت‌نامش در سیستم، وضعیت بیماری‌اش مشخص شود.»

براساس اعلام وزارت بهداشت، علاوه‌بر اطلاع‌رسانی درمورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در مناطق مختلف ایران و اخبار و توصیه‌های بهداشتی درمورد بیماری کووید-۱۹ در سامانه نرم‌افزاری ماسک، اطلاعات مربوط به ابتلا و تست مثبت کرونای افراد نیز در این سامانه ثبت می‌شود و بررسی وضعیت فرد با در اختیار داشتن کارت ملی او امکان‌پذیر خواهد بود.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام معاون امنیتی وزیر کشور، به افراد مبتلا به کرونا درصورت ترک قرنطینه، در سازمان‌های دولتی خدمات ارائه نخواهد شد و همچنین برای هر فرد «مبلغ ۲۰۰هزار تومان جریمه» بر روی پلاک خودرویشان اعمال می‌شود. به گفته‌او، برای افراد فاقد خودرو، مبلغ جریمه به فیش تلفن همراه اعمال می‌شود و افرادی که ماشین و تلفن به نامشان ثبت نشده باشد، جریمه آن‌ها ازطریق حساب‌های بانکی اعمال می‌شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش‌ از این هم از جریمه ۲۰۰هزار تومانی برای نقض محدودیت منع تردد شبانه و همچنین هر روز نقض قرنطینه بیماران کرونا خبر داده بود، اما چگونگی اعمال و همچنین میزان اثرگذاری آن به شبهه‌هایی روبه رو بوده است.

ممنوعیت ورود مسافر به ایران از هند و پاکستان

ذوالفقاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود،  با اشاره به نگرانی‌ها درمورد خطر ورود ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور هند، از لغو  همه پروازهای هند و پاکستان تا اطلاع ثانوی و همچنین ممنوعیت ورود »افرادی که از حدود یک ماه قبل در هند و پاکستان حضور داشتند و اتباع این دو کشور» به ایران خبر داد. 

به گفته او، ایرانیانی که هم اکنون در هند و پاکستان حضور دارند، برای بازگشت به ایران باید تست کرونا بدهند و پس از ورود به ایران هم دوباره تست و مراحل قرنطینه اعمال خواهد شد.

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به ممنوعیت ورود هرگونه مسافر «مجاز و غیرمجاز» از مبادی هند و پاکستان از طریق مرزهای آبی و خاکی به داخل ایران، گفت: «مقرر شد که نیروهای مسلح کشور به‌صورت ویژه و ضربتی مرزهای جنوب‌شرقی را تحت کنترل قرار دهند.»