رکورد مرگ در تهران شکسته شد

آمار مرگ و میر در تهران در اثر کرونا از ۹ نفر در شب عید به ۱۵۰ نفر در روز آخر فروردین رسید

سعید خال، مدیر عامل بهشت زهرای تهران گفت: روز گذشته سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰، با ثبت ۳۵۰ مورد مرگ، رکورد مرگ و میر در تهران در یک روز شکسته شد.

او به خبرگزاری تسنیم گفت: « در ۵۰ سال گذشته و حتی در جریان هشت سال جنگ ایران و عراق، و یا فجایعی طبیعی مثل سیل و زلزله، شاهد چنین میزانی از تلفات نبوده‌ایم.»

سعید خال افزود:« روز گذشته با ثبت ۱۵۰ مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا و ۲۰۰ مورد مرگ به دیگر دلایل، یکی از سخت‌ترین روزهای همکاران من در بهشت زهرای تهران بود.»

این آمار، نشانگر رشدی ۱۶۰۰ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید- ۱۹ در تهران در طول فروردین ماه امسال است. براساس آمار رسمی، میزان فوت‌شدگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا در تهران از ۹ مورد در شب عید امسال به ۱۵۰ مورد در آخرین روز این ماه رسیده است.

در هفته‌های اخیر و پس از پایان تعطیلات نوروزی، ایران وارد موج چهارم کرونا شده است که به نظر می‌رسد از موج‌های قبلی به‌مراتب گسترده‌تر است و شامل ابتلا به انواع جهش‌یافته ویروس کرونا می‌شود.

خبرگزاری‌های ایران گزارش می‌دهند که تمامی تخت‌های بیمارستانی پر شده است و با تکمیل ظرفیت‌ها، بسیاری از بیماران در حیاط بیمارستان‌ها بستری شده‌اند یا اساسا امکان بستری شدن را نمی‌یابند.

بر اساس همین گزارش‌ها، ‌سردخانه‌ بیمارستان‌های کشور نیز کاملا پر شده است و این امر می‌تواند موجب تاخیر در کفن و دفن جان‌باختگان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان بهشت زهرا در تهران رسماً اعلام کرده‌اند که به دلیل افزایش قابل توجه ورود متوفیان کرونایی به این مرکز جهت انجام امور کفن و دفن ممکن است در روزهای آینده انجام این مراسم با تاخیر انجام شود و برای جلوگیری از بروز بحرانُ دو سردخانه جدید در بهشت زهرا درنظر گرفته شده تا امکان مدیریت این تعداد از متوفیان وجود داشته باشد.

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران  در همین باره گفت: «به نظر می‌رسد در هفته پیش رو شرایط بدتر می‌شود و اگر اوضاع این‌گونه پیش برود، ممکن است ظرفیت سردخانه‌ها هم کفایت نکند. البته در حال حاضر متوفی در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌ماند و با تمهیدات پیش بینی شده سریعاً به بهشت زهرا منتقل می‌شود. هرچند ممکن است در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و این کار به روز بعد منتقل شود.»

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در همین زمینه  گفت: «با اوج‌گیری کرونا همان‌طور که نگران نبود تخت خالی برای بیماران هستیم، نگران کمبود جای خالی در سردخانه بیمارستان‌ها هم هستیم و از آنجایی که ورودی بیمارستان‌ها چندین برابر شده و همان‌گونه که امکانات موجود در بیمارستان‌ها از جمله دستگاه اکسیژن کفاف بیماران را نمی‌دهد، طبیعتا سردخانه‌هاً هم جواب فوتی‌ها را نخواهد داد.»

خبرگزاری تسنیم به نقل از مسئولان گزارش داده که اکنون پس از شهرها، روستاها به کانون جدید شیوع ویروس کرونا تبدیل شده‌‌اند.

این خبرگزاری بدون نام بردن از مسئولان، به نقل از آنها افزوده است: «اگرچه اغلب روستاها و مناطق دور افتاده دارای امکانات بهداشتی هستند، اما با درنظر گرفتن افزایش یکباره مراجعه بیماران بدون تردید امکانات موجود در منطقه پاسخگو نیست و به‌ناچار سرریز بیماران به مراکز استان و شهرستان‌های بزرگ‌تر خود بحرانی تازه در موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد می‌کند.»

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، هم اکنون۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.