نمایشگاه «اشک جنگ» و «لبخند صلح» در کابل

این نمایشگاه به منظور بلند کردن صدا‌های صلح‌خواهانه راه‌اندازی شده است

وزارت دولت در امور صلح افغانستان با همکاری دیده‌بان حقوق اساسی، میدیوتیک، انستیتوت تخنیکی هنرها، مراکز آموزشی کوثر دانش، مرکزی آموزشی موعود در این کشور، نمایشگاه‌ی را تحت نام «اشک جنگ و لبخند صلح»، در کابل برگزار کرد.

در این نمایشگاه، وزیر دولت در امور صلح افغانستان، مسئولان نهادهای جامعه مدنی، تعلیمی، وارثین شهدا و شماری از شهروندان کابل اشتراک کرده بودند.

مسئولان این برنامه، هدف برگزاری نمایشگاه «اشک جنگ و لبخند صلح» را در کابل، یادآوری خاطرات شهدای مراکز تعلیمی و تحصیلی که در سال‌های پسین از اثر حملات گروه‌های تروریستی در این کشور جان‌هایشان را از دست دادند، عنوان کردند.

آنان همچنین در این برنامه صدای صلح‌طالبانه‌ای شان را برای یک آتش‌بس سرتاسری در کشورشان اعلام و برای قطع جنگ و صلح پایدار تاکید کردند.

در نمایشگاه‌ «اشک جنگ و لبخند صلح»، شماری از عکس‌های شهروندان افغانستان که توسط عکاسان این کشور برداشته شده بود به نمایش گذاشته شد که یکی تاثیرات منفی جنگ و دیگر آن تاثیرات مثبت صلح را نشان می‌داد و تلاش کردند که مردم از این طریق نیز بدانند که جنگ چه مشکلات و صلح چه پیامدهای مثبت را در پی دارد.

سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح این کشور که در این برنامه حضور داشت، ارمغان جنگ را برای مردم افغانستان «اشک» و ارمغان صلح را برای آنان «لبخند» خواند و در پیوند به عکس‌های که از جنگ و صلح به نمایش گذاشته شده بود گفت:«تصاویر تنها تماشاه نمی‌شود، بلکه به عمق ذهن انسان نفوذ کرده و ماندگار می‌ماند، از این جهت باید برای پیام‌رسانی در عرصه صلح نیز از عکس‌ها این چنینی استفاده شود.»

آقای نادری، آمادگی‌ خود را برای دفاع از ارزش‌های دو دهه گذشته در این کشور و نظام جمهوریت اعلام کرد و دلیل تاخیر در برگزاری نشست استانبول را عدم حضور و آمادگی طالبان خواند و گفت:«دولت جمهوری اسلامی افغانستان آمادگی کامل برای اشتراک در نشست صلح را دارد و داشت، اما به دلیل عدم حضور نمایندگان طالبان در ترکیه، نشست استانبول به تعویق رفت.»

او گفت:«ملت ما، شورای مصالحه ملی و حکومت افغانستان در یک صف واحد برای حفظ دستاوردهای بیست ساله و رفتن به سوی ثبات و توسعه آماده است و مبارزه می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نمایشگاه وارثین شماری از شهدا افغانستان نیز حضور داشتند و بر ختم جنگ و تامین صلح پایدار در این کشور تاکید کردند.

مادر یکی از شهدا که در این برنامه صحبت کرد از طرف‌های درگیر جنگ خواست که صلح کنند و جنگ را توقف بدهند او گفت:«طرف‌های درگیر جنگ باید بهانه‌جویی را کنار بگذارند و مذاکرات را آغاز کند تا هرچه زوتر از ریختن خون مردم بی‌گناه جلوگیری شود.»

رفیع برادر یکی دیگر از وارثین شهدای این کشور است. او بر قطع جنگ و آشتی میان طرف‌های درگیر جنگ تاکید دارد و می‌گوید:«در مذاکرات صلح نباید قربانیان جنگ فراموش شوند و اراده لازم برای دفاع از حقوق قربانیان باید موجود باشد.»

آقای رفیع، بر حضور وارثین قربیان جنگ در مذاکرات صلح تاکید دارد و خواستار اشتراک آنان در گفت‌وگوهای صلح است. وی حضور وارثین شهدا را در گفت‌وگوهای صلح مهم و تاثیرگذار می‌داند.

در چند سال اخیر و پس از بلند شدن زمزمه‌های مذاکرات صلحی دولت افغانستان با طالبان برای ختم جنگ و آمدن صلح پایدار در این کشور، شهروندان آن ده‌ها برنامه‌ها و نمایشگاه‌های هنری را به هدف بلند ساختن صدای صلح‌جویانه‌ای ‌شان و انتقال پیام‌هایشان به طرف‌های جنگ طلب؛ در کابل و شماری از استان‌های دیگر برگزار کردند، اما این نخستین نمایشگاه عکس‌هاست که تاثیرات منفی جنگ و پیامدهای مثبت صلح را نشان داده و وارثین شهدای نیز اشتراک می‌کنند و صدایشان را برای آمدن صلح و آتش‌بس سرتاسری اعلام می‌کنند.

شهروندان افغانستان به ویژه وارثین شهدا این کشور به این عقیده هستند که کشورشان در یک مرحله‌ای خیلی‌ها باریک و مهم سیاسی قرار گرفته است و باید ملت صدای صلح‌طالبانه‌شان را در هر گوشه و کنار جهان که هستند بلند بسازند تا از فرصت پیش آمده (مذاکرات صلح- نشست استانبول)، استفاده درست و به نفع افغانستان صورت بگیرد و برای همیشه دروازه‌های جنگ، خشونت و کشتار بسته شود و ملت افغانستان دیگر شاهد روزهای بد و ناآرام نباشند.  

بیشتر از زندگی