کاخ سفید: بایدن در نشست سران گروه هفت در ماه ژوئن شرکت خواهد کرد

بریتانیا نخستین کشور خارجی خواهد بود که جو بایدن در مقام رهبر ایالات‌متحده از آن دیدار خواهد کرد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کامالا هریس- Official White House Photo by Lawrence Jackson

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در ماه ژوئن برای شرکت در نشست سران «گروه هفت» به بریتانیا سفر خواهد کرد.

بایدن در نخستین سفر خارجی خود از زمان پیروزی در انتخابات نوامبر سال گذشته، برای شرکت در چهل و هفتمین اجلاس سالانه سران بین‌دولتی، که از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن برگزار می‌شود، به کورنوال خواهد رفت و در آنجا با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و چند تن از دیگر رهبران جهان، دیدار خواهد کرد.

سال گذشته، چهل و ششمین دور این اجلاس که ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن عضو آن هستند، به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ لغو شد. اجلاس آتی، نخستین نشست رودرروی رهبران جهانی از آغاز همه‌گیری تاکنون است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم از جمله شرکت‌کنندگان آن خواهند بود.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «این سفر، پایبندی (رئیس‌جمهور بایدن) به ترمیم هم‌پیمانی‌ها، احیای روابط بین دو سوی اقیانوس اطلس و همکاری نزدیک با هم‌پیمانان و شرکای چندجانبه برای رسیدگی چالش‌های جهانی و پاسداری بهتر از منافع آمریکا را نشان خواهد داد.»

این بیانیه می‌افزاید: «رئیس‌جمهور بایدن در نشست سران جی هفت در کورنوال، پادشاهی متحد، که ۱۱ تا ۱۳ ژوئن برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد؛ او در آنجا بر پایبندی ما بر چندجانبه گرایی، کار برای پیشبرد اولویت‌های کلیدی سیاست ایالات‌متحده در سلامت عمومی، بازسازی اقتصادی و تغییرات آب‌وهوایی، بار دیگر تاکید خواهد کرد و همبستگی ارزش‌های مشترک در میان دموکراسی‌های عمده را نشان خواهد داد. او همچنین با دیگر رهبران جی هفت، از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.»

رهبران استرالیا، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و هند نیز به عنوان مهمان در اجلاس یاد شده حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از این اجلاس، به بروکسل در بلژیک، سفر خواهد کرد تا در روز ۱۴ ژوئن در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان  آتلانتیک شمالی، ناتو، شرکت  کند و «بار دیگر بر تعهد آمریکا به ناتو، امنیت دو سوی اقیانوس اطلس و دفاع جمعی تاکید خواهد کرد.»

او در طول این سفر، در اجلاس سران ایالات متحده-اتحادیه اروپا نیز شرکت خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: «رهبران درباره اهداف مشترک برای اطمینان یافتن از امنیت سلامت جهانی، کمک به بازسازی اقتصاد جهانی، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، ارتقای همکاری دیجیتال و تجاری، تقویت دموکراسی و رسیدگی به نگرانی‌های مشترک سیاست خارجی، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.»

این گروه نخستین بار در سال ۱۹۷۵، یک سال پیش از آن که کانادا به آن بپیوندد، با شش عضو برای گفت‌وگو درباره راه‌حل بحران اقتصادی جهانی، تشکیل جلسه داد. این گردهمایی برای بررسی مسائلی مانند تغییرات آب‌وهوایی، امنیت، تجارت و بهداشت جهانی، هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

بریتانیا نخستین کشور خارجی خواهد بود که آقای بایدن در مقام رهبر ایالات‌متحده از آن دیدار خواهد کرد.

او ماه پیش تلفنی با نخست‌وزیر جانسون صحبت کرد و کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دو رهبر، بر تعهد ادامه‌دار خود در مبارزه با کووید-۱۹ و اطمینان حاصل کردن از امنیت بهداشت جهانی تاکید کردند.»

این بیانیه اضافه کرد: «آن‌ها با اشاره به فرصت‌های فراهم شده در اجلاس سران در مورد آب‌وهوا و ریاست بریتانیا در جی هفت، درباره اهمیت گسترش اهداف بلندپروازانه آب‌وهوایی رایزنی کردند. آنان توافق کردند در مورد اولویت‌های مشترک سیاست خارجی، از جمله چین و ایران، با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. دو رهبر همچنین بار دیگر بر اهمیت حفظ ثبات سیاسی در ایرلند شمالی تاکید کردند.»

© The Independent