امرالله صالح: قدرت را به یک گروه کوچک واگذار نخواهیم کرد

اشرف غنی و امرالله صالح به قندهار در جنوب افغانستان سفر کردند

قندهار خاستگاه رهبران طالبان است و این سفر معنادار خوانده شده است-ارگ

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که اشرف غنی را در سفر به قندهار همراهی می‌کند، اعلام کرده است که دولت افغانستان «قدرت را به یک گروه کوچک» واگذار نخواهد کرد. منظور آقای صالح گروه طالبان است که در دو دهه گذشته درگیر حملات خونینی علیه دولت افغانستان بوده است.

او در سخنرانی به زبان پشتو در شهر جنوبی قندهار اعلام کرد که دولت افغانستان حاضر به دادن قربانی برای رسیدن به صلح است، اما طالبان باید حق رای و انتخابات را به عنوان یک اصل بپذیرد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، صبح امروز (پنجشنبه) در راس هیئت عالی‌رتبه دولتی به شهر قندهار در جنوب کشور رفته و با بزرگان قومی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

قندهار، خاستگاه رهبران طالبان است و این سفر در بحبوحه مذاکرات صلح از اهمیت خاصی برخوردار است.

اشرف غنی در این سفر یک بیمارستان دویست تخت‌خوابی «مهمند» را در قندهار بازگشایی کرد و روایت بازسازی و توسعه را در برابر روایت جنگ و ویرانگری طالبان به مردم قندهار ارائه داد.

اشرف غنی ضمن ملاقات با مسئولان دولتی و نظامی و نمایندگان بخش خصوصی در قندهار، قرار است با اهالی و زیان‌دیدگان ولسوالی ارغنداب نیز دیدار داشته باشد.

شهرستان‌های ارغنداب و ژیری در هفته‌های گذشته شاهد خونین‌ترین زدوخوردهای مسلحانه بین دولت افغانستان و طالبان بوده است.

در ۵ آوریل سال جاری میلادی جنگ و درگیری شدید بین نیروهای افغان و گروه طالبان در این دو شهرستان درگرفت که دست‌کم ۳۷ جنگجوی طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش افغانستان کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع ملی اعلام کرده بود که علاوه بر این ۳۷ پیکارجو که در عملیات‌ هوایی و زمینی نیروهای امنیتی در شهرستان‌های ارغنداب و ژیری قندهار کشته شده‌اند، ۲۸ طالب دیگر نیز مجروح شده‌اند.

نیروهای افغان همچنان توانستند ۹۰ موتورسیکلتی را که جنگجویان از آن برای امور نظامی استفاده می‌کردند، ضبط کنند.

پیشتر هم وزارت دفاع اعلام کرده بود که در حملات به مواضع طالبان ۴۷ طالب به وسیله افراد انتحاری در حملات هوایی در شهرستان ارغنداب قندهار کشته شدند.

سفر به قندهار در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح افغانستان با طالبان بار دیگر به بن‌بست خورده است و گروه طالبان از شرکت در نشست صلح به میزبانی ترکیه در ۲۴ آوریل خودداری کردند.

اکنون ترکیه اعلام کرده است که نشست سه‌جانبه بین حنیف اتمر، شاه محمود قریشی و مولود چاووش‌اوغلو، وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و ترکیه برای گفت‌وگو درباره روند صلح افغانستان جمعه ۲۳ آوریل در استانبول برگزار می‌شود.

هدف از این نشست زمینه‌سازی برگزاری نشست صلح استانبول عنوان شده است.