۳۱۴ هزار مبتلا در یک روز، هند رکورد جهانی را شکست

دهلی با کمبود دستگاه اکسیژن و تخت در بیمارستان مواجه است و در حال حاضر بدترین وضعیت را در میان شهرهای این کشور دارد

هندوستان به تازگی بعد از برزیل بیشترین تعداد تلفات را در این همه‌گیری داشته است - SAJJAD HUSSAIN / AFP

ثبت بیش از ۳۱۴ هزار مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته برای نخستین‌بار در هندوستان حد نصاب یک روزه مبتلایان را که در ماه ژانویه متعلق به ایالات متحده بود، شکست.

همچنین ۲۴ ساعت منتهی به صبح پنجشنبه با ۲ هزار و ۱۰۴ نفر تلفات، مرگبارترین روز کرونایی برای این کشور بود.

هندوستان به تازگی بعد از برزیل بیشترین تعداد تلفات را در این همه‌گیری داشته است. پس از ماه ژانویه که وضعیت هند به نظر رو به عادی شدن می‌رفت، موج مخرب دوم این کشور را درنوردید.

دهلی با کمبود دستگاه اکسیژن و تخت در بیمارستان مواجه است و در حال حاضر بدترین وضعیت را در میان شهرهای این کشور دارد. وضعیت در ایالت‌های ماهاراشترا و اوتر پرادش نیز به ترتیب با ۶۷ هزار و ۴۶۸ و ۳۳ هزار و ۲۱۴  مورد جدید ابتلا، وخیم گزارش شده است.

متخصصان عامل وقوع موج دوم را پیدایش انواع جدید این ویروس مسری و نیز خستگی عموم مردم از رعایت مقررات ایمنی و آزاد شدن برگزاری گردهمایی‌های بزرگ سیاسی و دینی اعلام کرده‌اند.

از ۱۵ آوریل تاکنون این کشور روزانه بیش از ۲۰۰ هزار مورد مبتلای جدید داشته است که در مجموع تعداد رسمی مبتلایان را به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و آمار تلفات را به بیش از ۱۸۴ هزار نفر می‌رساند.

بحران بی‌سابقه کمبود دستگاه اکسیژن باعث ایجاد وضعیت اسف‌باری شده است و بیمارستان‌های بزرگ دهلی را دست به دامن دادگاه عالی برای اقدام فوری کرده است. به گزارش ان‌دی‌تی‌وی چهارشنبه بعدازظهر قاضی‌های این دادگاه به شدت از دولت مرکزی انتقاد کردند و از دولت آقای مودی پرسیدند چرا «چشم خود را به روی حقیقت باز نمی‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه عالی دهلی در واکنش به هشدار گروه بیمارستانی مکس نسبت به کمبود دستگاه اکسیژن در این مجموعه بیمارستان‌ گفت: «چطور ممکن است دولت تا این حد نسبت به واقعیت آشکار بی‌توجه باشد؟ نمی‌شود بگذاریم مردم از بی‌اکسیژنی بمیرند.»

هارش واردان، وزیر بهداشت و درمان هند، در توییت چهارشنبه شب خود نوشت که دولت در هفت ایالت از جمله ماهاراشترا، مادیا پرادش و دهلی «سهمیه دستگاه‌های اکسیژن» را افزایش داده است. او به مردم اطمینان داد که «نظارت بیست و چهار ساعته بر میزان تقاضا و عرضه دستگاه اکسیژن وجود دارد».

برای پاسخگویی به نیاز تصاعدی، این مرکز سهمیه اکسیژن را در ایالت‌های زیر افزایش داده است:

ماهاراشترا

مادیا پرادش

هاریانا

پنجاب

آندرا پرادش

اوتراکند

دهلی

 

در پی پیدایش نوع «دوجهشی» کووید و وارد شدن اسم هندوستان به «فهرست ممنوعه» بریتانیا، فرودگاه هیترو از افزایش تعداد پروازها بین هند و بریتانیا تا روز جمعه (که محدودیت‌ها برقرار خواهد شد)، خودداری کرده است.

این فرودگاه واقع در لندن، به علت نگرانی از تشکیل صف‌های طولانی برای مهر زدن گذرنامه، درخواست شرکت‌های هواپیمایی را برای افزایش تعداد پروازها تا پیش از روز جمعه رد کرد.

در گیرودار افزایش انفجاری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند، گردهمایی‌های انتخاباتی بسیار شلوغ و رأی‌گیری در ایالت بنگال غربی ادامه دارد. نخست وزیر هند، نارندرا مودی، مجوز رأی‌گیری در میانه همه‌گیری را صادر کرده است و از هندوها خواسته همچنان در جشنواره کوم میلا (بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان) شرکت کنند و بدین ترتیب آماج انتقاداتی قرار گرفته است.

همچنین سرعت اجرای طرح تزریق واکسن‌ در هند کاهش یافته و از زمان شروع این طرح در اواسط ژانویه تاکنون ۱۳۲ میلیون دوز واکسن کووید‌-۱۹ به مردم تزریق شده است. در بازه سوم تا هفتم آوریل روزانه به طور میانگین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است اما یک هفته بعد این عدد به مقدار میانگین روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز کاهش یافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان