پوزش بی‌بی‌سی به خاطر «سلام‌نظامی داعش» توسط مجری پانوراما

این اتفاق «اشتباهی توهین‌آمیز و زشت نسبت به جماعت مسلمانان و روزنامه‌نگاران» خوانده شد

StaceyDooley/ Twitter

بعد از این که استیسی دولی از عبادت مسلمانان به عنوان «سلام‌نظامی داعش» یاد کرد، بی‌بی‌سی رسما عذارخواهی کرد.

مجری برنامه‌های مستند، این اشتباه فاحش را در قسمتی از برنامه «پانوراما» (Panorama) با نام «ملاقات با عروسان داعش» که شب گذشته (دوشنبه – ۵ اوت) پخش شد، مرتکب شد.

دولی که قهرمان مسابقه رقص برنامه «فقط بیا برقص» (Strictly Come Dancing) نیز هست در این برنامه از کمپ‌های شمال سوریه ملاقات کرده و با زنانی که کشورهای خود را برای پیوستن به داعش ترک‌ کرده‌اند به صحبت می‌نشیند.

صحنه توهین‌آمیز که در آن دولی برای توصیف کار خانمی که انگشتانش را به هوا بلند کرده است، از عبارت «سلام‌نظامی داعش» استفاده می‌کند، بعد از نمایش برای بار اول، از این مستند حذف شد. کلیپ این ویديو نیز از بخش اخبار ساعت ۱۰ بی‌بی‌سی نیوز پاک شده است.

بعضی از شبه‌نظامیان داعش از این نماد در عکس‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده و انگشت خود را بالا می‌گیرند.

با این وجود، بالا بردن انگشت نشانه، نمادی از توحید و به معنی «وحدانیت خدواند پروردگار و نگهدارنده کائنات است». این نماد در عبادات اسلامی هم زیاد به چشم خورده و حتی بعضی از بازیکنان مسلمان فوتبالیست، بعد از گل زدن از آن برای ابراز شادی استفاده می‌کنند.

«تل‌ماما‌یوکی» (TellMamaUK) [به مامان بگو بریتانیا!] که شبکه‌ای اجتماعی برای دیدبانی اتفاق‌های مسلم‌ستیزانه در بریتانیا است، طی توئیتی این واقعه را محکوم کرد و نوشت:‌ «کاهش چنین مفهوم بنیادین و مهمی به «سلام‌نظامی داعش» به شدت اشتباه، جاهلانه و آسیب‌رسان است».

انیسا سوبه‌دار، خبرنگار دیگر بی‌بی‌سی که جوايزی چند را در عرصه روزنامه‌نگاری از آن خود کرده، توییت کرد: ‌«آیا استیسی دولی می‌داند که ما مسلمانان هر بار که عبادت می‌کنیم (۵ بار در روز) این کار را انجام می‌دهیم تا وحدانیت خدا را به خود یادآور شویم؟ وقتی که رسیدگی به چنین مسائل مهمی را که به حساسیت فرهنگی و همدلی نیازمندند، به جای روزنامه‌نگاران واقعی به هر کسی بدهید، وقوع چنین اتفاقاتی بدیهی است. این اتفاق، اشتباهی توهین‌آمیز و زشت است نسبت به مسلمانان و روزنامه‌نگاران».

خبرنگاری دیگر، اوز کاترجی، پاسخ بی‌بی‌سی را به شکایت خویش در این‌باره منتشر کرد و گفت بروز این اشتباهات ناشی از عدم وجود تنوع فرهنگی و نژادی در آژانس‌های خبری است. او گفت: «گرچه من از این  که خود استیسی هنوز معذرت نخواسته، دلسرد شده‌ام، از جواب بی‌بی‌سی اما راضی و خرسند هستم و آن را در ادامه به اشتراک می‌گذارم. من البته شکی ندارم که نه تلاش‌های من، بلکه اهانت به ده‌ها بانوی مسلمان دیگر که خبرنگار بی‌بی‌سی هستند باعث شد ایشان نیز احساس خود نسبت به ماجرا را ابراز کرده و به نتیجه برسند. من نمی‌توانم به اندازه کافی در این‌باره تاکید کنم که آژانس‌های خبری باید از نظر نژادی و فرهنگی تنوع بیشتری داشته باشند و اگر کارمندان متنوع‌تری استخدام کنند، چنین اتفاقی هرگز رخ نمی‌دهد. امیدوارم استیسی و تهیه‌کنندگان برنامه همچنین ببینند که شکایت من با چه واکنش‌های نژادپرستانه‌ای روبه‌رو شد و چند نفر فقط به من توییت کردند که بگویند فرقی میان اسلام و داعش نیست. این نتیجه اشتباهی از این دست است و این وظیفه رسانه است که از آن جلوگیری کند».

سخنگوی بی‌بی‌سی در پاسخ به انتقادات و شکایات گفت: «ما کاملا به اشتباه از حالت خانمی که در ناحیه تحت کنترل نیروهای کرد شمال سوریه در کمپ به سر می‌برد، به «سلام‌نظامی داعش» یاد کردیم. گرچه داعش برای اهداف تبلیغاتی خود سعی در مصادره این نماد برای خود دارد، برای صحت گزارش باید اشاره می‌کردیم که این حرکت توسط بسیاری از مسلمانان انجام شده و به معنی وحدانیت الله است. ما از ارتکاب این اشتباه معذرت خواسته و این توضیح را از ویدیو حذف کرده‌ایم».

در گذشته هم از خانم دولی به خاطر عدم داشتن اطلاعات کافی درباره موضوعات مستندهایی که از آنها گزارش تهیه می‌کند، انتقاد شده است. برای مثال، اوایل سال جاری نیز او با دیوید لمی، یکی از نمایندگان مجلس از حزب کارگر، دچار چالش شد چرا که آقای سیاستمدار معتقد بود خانم دولی به عنوان فردی سفیدپوست رفتاری غیرمسئولانه دارد و سفر طنزآمیز وی به اوگاندا چیزی نبوده است جز «دامن زدن به کلیشه‌های اشتباه و غیرمفید درباره ساکنان قاره آفریقا».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent